آسیا و اقیانوسیه، رکورددار گرسنگی در جهان

فائو در گزارش جدید خود اعلام کرد نیمی از مردم گرسنه جهان در آسیا و اقیانوسیه زندگی می‌کنند.

به گزارش تحریریه، ایران به نقل از تارنمای داون تو ارث، در گزارش جدید سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) آمده است که در سال ۲۰۲۲ حدود ۵۵ میلیون نفر بیشتر از قبل از همه گیری کرونا در آسیا دچار سوءتغذیه شدند. جنوب آسیا بیشتر از هر منطقه دیگر تحت تأثیر این پدیده قرار گرفته است. طبق این گزارش حدود نیمی از افراد دارای سوءتغذیه و ناامن غذایی در جهان در منطقه آسیا-اقیانوسیه زندگی می کنند و ناامنی غذایی در جنوب آسیا بیش از هر منطقه دیگری به چشم می‌خورد.

آسیا و اقیانوسیه، رکورددار گرسنگی در جهان


در این بررسی منطقه ای امنیت غذایی و تغذیه آسیا و اقیانوسیه آمده است که ترکیبی از قیمت های بالاتر غذا، خوراک و سوخت و بهبود آهسته اقتصاد در پی همه گیری جهانی به طور جدی به سلامت و معیشت میلیون ها انسان آسیب پذیر در منطقه آسیا-اقیانوسیه آسیب وارد کرده است.

این گزارش همچنین به نابرابری های جنسیتی در تغذیه کرده و می‌گوید زنان از لحاظ ناامنی غذایی وضعیتی بدتر از مردان دارند. تقریبا یک دهم زنان با ناامنی غذایی شدید روبرو هستند و نزدیک به یک چهارم آنان از ناامنی غذایی متوسط برخوردار هستند.

آسیا و اقیانوسیه، رکورددار گرسنگی در جهان

میزان رفع مشکل کم خونی در میان زنان در سنین باروری هنوز از اهداف تغذیه جهانی مجمع جهانی بهداشت به دور است. فائو می‌گوید میزان شیوع کوتاه‌قدی، کاهش وزن و چاقی در کودکان زیر پنج سال نیز رو به افزایش است. جنوب آسیا همچنین دارای بالاترین درصد کودکان زیر پنج سال است که در مقایسه با میانگین جهانی در سال ۲۰۲۲ ( ۱۴.۳ درصد) تحت تأثیر سوء تغذیه قرار دادند.

در این گزارش آمده است که در طول همه‌گیری کرونا و بحران موسوم به «پنج اف» - غذا، خوراک، سوخت، کود و امور مالی - منطقه آسیا و اقیانوسیه شاهد آمار وحشتناکی بود و همچنان نیز از اثرات بلندمدت آنها رنج می‌برد. آسیا و اقیانوسیه با مجموع ۳۷۰.۷ میلیون نفر فرد دچار سوء تغذیه، نیمی از کل جهان را تشکیل می دهد.

آخرین آمار موجود از سازمان ملل متحد و فائو نشان می‌دهد هزینه یک رژیم غذایی سالم به طور متوسط ۵.۳ درصد در برابری قدرت خرید افزایش یافته است. میانگین هزینه یک رژیم غذایی سالم در آسیا و اقیانوسیه ۴.۱۵ دلار برای هر نفر در روز برآورد شد.

با این حال، طبق این آمار، سوءتغذیه در آسیا و اقیانوسیه در سال ۲۰۲۲ به ۸.۴ درصد کاهش یافت که نسبت به میزان ۸.۸ درصد در سال قبل از آن، تقریباً ۱۲ میلیون نفر کاهش یافته است.

پایان/

۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 28328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =