موج جدید تورم، گرسنگی و گرانی در سودان

افزایش قیمت انرژی در سودان سبب شد موج جدیدی از گرانی ها بازارهای این کشور را فراگیرد. تورم سالانه ۱۴۸ درصدی به بحران گرسنگی ۱۸ میلیون سودانی منجر شده است.

به گزارش تحریریه، روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن در گزارشی نوشت، وزارت نفت و انرژی سودان در آغاز هفته جاری بار دیگر قیمت انرژی را افزایش داد. این افزایش قیمت سبب شد که موج جدیدی از گرانی ها بازارها را فرا بگیرد. همچنین این افزایش قیمت بسیاری از بخش های تولیدی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. 

بر اساس افزایش جدید، هر لیتر بنزین در خارطوم از ۶۷۲ به ۷۶۲ پوند و قیمت هر لیتر گازوئیل از ۶۴۰ به ۷۴۸ پوند افزایش یافت. 

«ابراهیم توفیق» کارشناس مسائل اقتصادی در این زمینه به روزنامه العربی الجدید گفت پیش بینی می شود قیمت همه کالاها و خدمات در آینده افزایش یابد و یک رکود غیرعادی رخ دهد و همه تحرکات اقتصادی متوقف شود. در اینصورت دولت دیگر منابعی را برای پیش برد امور به ویژه پرداخت حقوق ها در اختیار نخواهد داشت.

وی افزود: وزارت امور مالی هم در دوره اخیر به جیب شهروندان تکیه کرده است. احتمال رقم خوردن هر سناریویی به ویژه اعتراض های مردمی و شکاف های اجتماعی وجود دارد.

«سیف الدین ابراهیم» پژوهشگر مسائل اقتصادی هم معتقد است سیاست هایی که اکنون از سوی دولت دنبال می شود ساده ترین قوانین یک زندگی عزتمندانه را رعایت نمی کند. از این رو، بیشتر سودانی ها به کشورهای عربی و اروپایی مهاجرات می کنند.  مردم از خدمات برق، آب و زیرساخت ها محروم هستند و همه نهادهای بهداشتی و آموزشی فروپاشیده و ابزارهای کلاهبرداری و قاچاق افزایش یافته و میزان جرم و جنایت روزانه به دلیل شرایط بد اقتصادی مردم سودان بیشتر شده است.

«الشاذلی الضواها» رئیس اتاق نقل و انتقالات خارطوم هم اعتقاد دارد: افزایش قیمت سوخت ناگهانی بود و به طور رسمی به ما اعلام نشد. این موضوع بر حمل و نقل و بخش کشاورزی و معیشت شهروندان تاثیر منفی برجای خواهد گذاشت. پیش بینی می شود تعرفه حمل و نقل با افزایش ۲۵ درصدی همراه باشد.

 نظر عمومی این است که افزایش قیمت سوخت به افزایش هزینه انتقال کالاها و گرانی کالاها منجر می شود. همچنین این موضوع سبب متوقف شدن تولید برخی شرکت های مواد غذایی به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و به دنبال آن کاهش تولید خواهد شد. 

این در حالی است چهارشنبه هفته گذشته مرکز آمار سودان میانگین تورم سالانه در سودان را ۱۴۸.۸۸ درصد اعلام کرده است. برنامه غذای جهانی هم چندی پیش شمار افرادی را که در این کشور از بحران گرسنگی رنج می برند ۱۸ میلیون تن از جمعیت ۴۵ میلیونی این کشور ذکر کرده است.

اوضاع اقتصاد این کشور هم به دنبال کودتای نظامی اکتبر گذشته وخیم شده و سرمایه گذاری بین المللی به تعلیق در آمده است. ارزش پول سودان نیز به بیش از یک چهارم کاهش یافته است و این کشور از کمبود شدید ارز رنج می برد.

پایان/

۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۸
کد خبر: 20723

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =