فقر عربی؛ از یمن تا اردن

گزارش ها نشان می دهند در میان کشورهای عربی یمن با داشتن ۴۸.۶ درصد، نوار غزه با داشتن ۴۴.۵ درصد و اردن هم با داشتن ۳۹ درصد جز فقیرترین مناطق جهان عرب هستند.

به گزارش تحریریه تارنمای شبکه «المیادین» لبنان در بخشی از گزارش خود نوشت، از سال ۲۰۱۰ میلادی میانگین فقر در کشورهای عربی بیشتر شده است و افرادی که روزانه با در آمد کمتر از ۱.۵ دلار در روز زندگی می کنند به عنوان یکی از چالش هایی که جوامع عربی با آن دست و پنجه نرم می کنند، ظاهر شده است.

در سال ۲۰۱۵ میلادی سازمان ملل در راهبرد موسوم به «اهداف توسعه پایدار جهانی» یک جدول زمانی را برای تحقق اهداف توسعه پایدار تا سال ۲۰۳۰ هدف گذاری کرد. مسائلی مهمی نظیر از بین بردن فقر، پایان دادن کامل به گرسنگی، بهداشت و رفاه خوب، شغل برازنده و رشد اقتصادی از اهداف این راهبرد بود.

پس از سپری شدن ۷ سال اکنون باید این سوال پرسیده شود که چه چیزی از این راهبرد به ویژه در کشورهای عربی اجرایی شده است؟

این تارنما در بخش دیگری از گزارش خود آورد طی سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲ میلادی میانگین فقر در جهان به میزان ۸.۱ درصد افزایش یافته است. در کشورهای عربی هم از سال ۲۰۱۰ میلادی در برخی کشورها فقر خانمان سوزی ظهور یافته است.

گزارش ها نشان می دهد میزان فقر خانمان سوز در کشورهای عربی طی سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ از رقم ۳.۸ در صد به رقم ۷.۲ درصد رسیده است. یمن در میان کشورهای عربی با داشتن ۴۸.۶ درصد فقیر رتبه نخست را به خود اختصاص داده است که ۱۸.۸ درصد از این افراد روزانه در آمدی کمتر از ۱.۵ دلار دارند و در فقر خانمان سوز به سر می برند.

نوار غزه با داشتن ۴۴.۵ درصد فقیر در رتبه دوم قرار دارد که از این رقم حدود ۹ درصد در فقر خانمان سوز به سر می برند. اردن هم در رتبه سوم قرار دارد و آمار فقرا به ۳۹ درصد از جمعیت این کشور رسیده است که ۷ درصد از این افراد در فقر خانمان سوز به سر می برند.

به دلیل اوضاع سیاسی آمار دقیقی درباره سوریه، عراق و لبنان وجود ندارد. آخرین آمارها درباره سودان هم مربوط به سال ۲۰۱۰ میلادی است که نشان می دهد ۵۸ درصد از جمعیت آن فقیر هستند.

گزارش های سازمان ملل هم نشان می دهد شمار گرسنگان جهان در سال ۲۰۲۱ به ۸۲۸ میلیون تن رسیده است. این رقم نسبت به سال ۲۰۲۰ میلادی ۴۶ میلیون تن افزایش یافته است. اگر این روند ادامه یابد تا سال ۲۰۳۰ میلادی ۶۷۰ میلیون تن از گرسنگی رنج خواهند برد.

همچنین این گزارش نشان می دهد حدود ۴۵ میلیون کودک زیر ۵ سال از لاغری رنج می برند و آنان با سوء تغذیه خطرناکی روبرو هستند.

پایان/

۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 24060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهدی IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
      0 1
      خدا لعنت کمه امریکا رو همین