تولیدکنندگان نفت بر سر دوراهی!

کارشناسان مسائل اقتصادی نگاه متفاوتی نسبت به تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت دارند. برخی معتقدند این تصمیم سبب افزایش قیمت نفت خواهد شد و برخی دیگر با اشاره به چشم انداز نامطلوب اقتصاد جهانی و کاهش سود شرکت های نفتی می گویند تصمیم کشورهای عضو اوپک پلاس از روی ناچاری گرفته شد.

به گزارش تحریریه، روزنامه فرامنطقه ای «العربی الجدید» در گزارشی درباره تصمیم اخیر گروه اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت تا پایان ماه مارس آینده نوشت، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و روسیه ۳۰ نوامبر اعلام کردند توافق کاهش تولید نفت به مقدار یک میلیون بشکه در روز را تا پایان سه ماه نخست سال آینده میلادی تمدید خواهند کرد.

یک مقام سعودی اعلام کرد این تصمیم با هماهنگی کشورهای عضو اوپک پلاس صورت گرفته است. برپایه این تصمیم، تولید نفت عربستان به عنوان بزرگترین منبع نفت جهان روزانه ۹ میلیون بشکه خواهد بود و این رقم یک میلیون بشکه کاهش در روز را در مقایسه با قبل نشان می دهد. «سعد البراک» وزیر نفت کویت هم اعلام کرد این کشور به مدت سه ماه به طور داوطلبانه روزانه ۱۳۵ هزار بشکه از تولید نفت خود را از اول ژانویه سال آینده میلادی کاهش خواهد داد. عمان نیز از اول ماه ژانویه آینده روزانه ۴۲ هزار بشکه از تولید نفت خود را کاهش می دهد و امارات هم روزانه ۱۶۳ هزار بشکه از تولید نفت خود را کم می کند.

«علی احمد درویش» کارشناس مسائل اقتصادی و مشاور مالی به روزنامه العربی الجدید گفت هدف اصلی اوپک پلاس به رهبری عربستان در کاهش تولید نفت آن است که قیمت هر بشکه نفت حداقل در ۸۰ دلار باقی بماند تا کاهش قیمت نفت نتواند بر روی سرمایه گذاری این کشورها تاثیر داشته باشد.

وی معتقد است پیامدهای جنگ غزه هم در این تصمیم آثار عملی داشته است. رکود اقتصاد جهانی و کاهش تقاضا برای نفت هم سبب کاهش قیمت نفت شده و اوپک پلاس با این تصمیم تلاش کرد جلوی کاهش قیمت را بگیرد. با وجود اینکه کشورهای غربی به این تصمیم اوپک پلاس اعتراض کرده اند اما اعضای اوپک پلاس به ویژه عربستان هنوز هم بر اجرای این تصمیم متعهد هستند. این تصمیم تاثیر بالایی بر روی بازارهای نفت دارد زیرا کشورهای عضو این گروه حدود ۴۰ درصد از نفت جهان را تولید می کنند و بر روی قیمت جهانی نفت تاثیر مستقیمی دارند.

تولیدکنندگان نفت بر سر دوراهی!

اما «حسام عایش» کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است کشورهای عضو اوپک پلاس اسیر کاهش قیمت ها هستند. تصمیم این کشورها تاثیر بالایی در افزایش قیمت ندارد. این موضوع در سود سه ماه سوم سال جاری شرکت های نفتی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خود را نشان داده است.

وی افزود سود سه ماه سوم شرکت آرامکوی عربستان به عنوان بزرگ ترین شرکت تولید نفت جهان حدود ۳۲.۹ میلیارد دلار بود که کاهش ۲۳ درصدی را نسبت به سال گذشته داشت. بنابراین کاهش تولید نفت از سوی کشورهای اوپک پلاس برای باقی ماندن قیمت یک بشکه نفت در مرز ۸۰ دلار دیگر فایده ای ندارد.

به نظر وی، این کشورها مجبورند روند کاهش تولید را تا سه ماه نخست سال آینده میلادی ادامه دهند زیرا آنها می بینند که چشم انداز اقتصاد نشان می دهد تغییرات مثبتی در جهان رخ نخواهد داد. پس حتی احتمال می رود این کشورها توافق کاهش تولید را برای سه ماه دوم سال آینده هم تمدید کنند.

طبق این گزارش، با کاهش سود سالیانه شرکت های نفتی، بودجه کشورهای عربی و در راس آنها عربستان با کسری روبرو می شود. ازآنجاکه به نظر می رسد اوضاع اقتصاد جهانی هم بهبود پیدا نکند، تقاضا برای انرژی نیز افزایش نخواهد یافت. در نتیجه این کشورها شاید بازهم به کاهش تولید ادامه دهند تا قیمت ها در حد معقول باقی بماند. این امر در مرحله نخست بر شرایط کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تاثیر خواهد گذاشت. به همین دلیل است که صندوق بین المللی پول و دیگر نهادهای بین المللی پیش بینی کرده اند اقتصاد کشورهای عربی در سال آینده در مقایسه با سال جاری رشد کمتری داشته باشد و با کسری بودجه و بدهکاری روبرو شوند.

پایان/

۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =