پنتاگون مخفیانه از روسیه نفت می‌خرد

رسانه های غربی می گویند پنتاگون محصولات نفتی را پنهانی و به صورت مستقیم از روسیه دریافت می کند و به تازگی یک محموله ۵۰ هزار تنی را به پایگاه دریایی نورفولک تحویل داده است.

به گزارش تحریریه، یک کارشناس ردیابی ترافیک دریایی اوکراین پس از کنترل نامحسوس یک نفتکش آلمانی به نتایج جالبی دست پیدا کرد. وی اکنون مدعی شده که یک پایگاه نظامی بزرگ ایالات متحده با نقض آشکار تحریم های واشنگتن، فرآورده های نفتی روسیه را به ایستگاه دریایی نورفولک تحویل داده است.

این ادعا که در چند روز گذشته به طور گسترده توسط رسانه های اوکراینی منتشر شده است، از «آندری کلیمنکو» رئیس موسسه مطالعات استراتژیک دریای سیاه که یک سازمان غیردولتی است به عنوان اعلام کننده خبر نام برده است. وی سردبیر BlackSeaNews یک رسانه خبری طرفدار اوکراین است که تجارت دریایی را پوشش می دهد.

The Pentagon leak can make a fine case study | Mint

او اکنون می گوید که نفتکش Avenca پنجاه هزار تن فرآورده های نفتی را به صورت مستقیم از بندر نووروسیسک روسیه به نورفولک تحویل داده است.

طبق اطلاعات این کشتی توسط شرکت آلمانی Chemicalien Seetransport (CST) اداره می شود. داده های حمل و نقل عمومی نشان می دهند که این کشتی برای حمل فرآورده های نفتی و سایر مواد شیمیایی طراحی شده و در حال حاضر در رودخانه الیزابت جنوبی در جنوب نورفولک پهلو گرفته است.

کلیمنکو ابراز تاسف کرد که واکنش ها به یافته شگفت آور وی باعث اقدام جدی نشده و بیشتر موجب ناامیدی او گردیده است. به همین دلیل وی هنگام بیان این نکات خنده طعنه آمیزی بر لب داشت.

البته او یک روز بعد گزارش دیگری را هم رسانه ای کرد که Avenca قادر است که ماده UAN را حمل کند. این ماده محلولی از اوره و نیترات آمونیوم است که به عنوان کود استفاده می‌شود. او پیش از ابراز تردید نسبت به سناریوی پیشین خود اذعان کرد که چنین مواد شیمیایی از سوی ایالات متحده در فهرست تحریم های روسیه گنجانده نشده است.

روزنامه «واشنگتن پست» یک ماه قبل گزارش داده بود که علیرغم همه تلاش‌های کاخ سفید و متحدانش برای محدود کردن درآمدهای نفتی کاخ کرملین، فرآورده‌های نفتی با منشأ روسیه همچنان به زنجیره تامین پنتاگون سرازیر می‌شوند. این رسانه به عنوان نمونه از یک تامین کننده یونانی نام برد که در ظاهر در حال پالایش نفت خام می باشد که البته این شرکت اقدام فوق را با محموله های نفتی روسیه پس از آن انجام می دهد که مبدأ نفت خام با واسطه گری ترکیه تغییر داده می شود.

پنتاگون مخفیانه از روسیه نفت می‌خرد

گفتنی است که هدف از تحریم‌های غرب بر صنعت انرژی روسیه، قطع درآمدهای مسکو و فلج کردن اقتصاد این کشور در تلافی نقش این کشور در شروع جنگ اوکراین بود. یکی از مکانیسم های ابداع شده از سوی غرب تعیین سقف قیمت است که کشورهای G۷ با اعمال فشار بر خدمات حمل و نقل مانند بیمه به دنبال دستیابی به اهداف خود بودند.

در ماه های گذشته مقامات و رسانه های غربی چند بار اذعان کرده اند که این سیاست آن ها تا حد زیادی شکست خورده است.

در مقابل این رویکردهای غرب، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه مدعی شده است که همزمان با تحولات فوق، وابستگی روسیه به تجارت انرژی در حال کاهش است. وی در سخنرانی چند روز قبل خود در نشست «Russia Calling» که از سوی بانک VTB برگزار شد، گفت: بخش های غیر مرتبط با انرژی، محرک های اصلی رشد اقتصادی روسیه در سال جاری بوده اند.

وی افزود غربی ها سعی کرده اند تا روسیه را پمپ بنزین جلوه بدهند. «جان مک کین» سناتور ایالات متحده، در دوره ای از این عبارت برای ارزیابی و تحقیر اقتصاد روسیه استفاده کرد.

پایان/

۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 28287

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =