توافق جدید گازی چین و روسیه

«گازپروم» و «سی ان پی سی» از توافق بر روی مسیر جدید انتقال گاز به چین از منابع در شرق روسیه خبر دادند.

به گزارش تحریریه، «شی جون» معاون شرکت ملی نفت چین (CNPC) فاش کرد که شرکت انرژی روسیه ای «گازپروم» برای تسریع در راه اندازی مسیر انتقال گاز از طریق مسیر خاور دور با پکن همکاری می کند.

مسیر خاور دور شامل تامین گاز طبیعی روسیه به چین از جزیره ساخالین است.

شی جون در جریان سخنرانی در نشست عمومی در مجمع بین‌المللی گاز سن پترزبورگ اظهار داشت: شرکت سی ان پی سی و گازپروم در تلاش هستند تا مشارکت نزدیک‌تری را در زمینه مبادلات انرژی ایجاد کنند که این امر به طور سیستماتیک اجرای پروژه تامین گاز در مسیر خاور دور را تسریع می‌کنند.

توافق جدید گازی چین و روسیه

در ماه فوریه، مسکو و پکن توافقنامه ای را برای تامین گاز طبیعی بیشتر به چین از طریق مسیر خاور دور امضا کردند. این پروژه شامل ساخت یک بخش فرامرزی در سراسر رودخانه Ussuri بین خط لوله روسیه ای که قبلاً عملیاتی شده بود و شهر Hulin چین است.

این مسیر پس از رسیدن به ظرفیت کامل، امکان تحویل سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز خط لوله روسیه به چین را فراهم می کند.

روسیه در حال حاضر بر اساس یک توافق دوجانبه ۳۰ ساله، گاز چین را از طریق خط لوله Power of Siberia، بخشی از مسیر موسوم به شرق، تامین می کند. تحویل گاز از این مسیر در سال ۲۰۱۹ آغاز شد و انتظار می رود این خط لوله تا سال ۲۰۲۵ به ظرفیت کامل عملیاتی خود یعنی ۳۸ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در سال برسد.

توافق جدید گازی چین و روسیه

گازپروم همچنین در حال ارزیابی امکان تامین گاز به چین از طریق خط لوله Power of Siberia ۲ از طریق مغولستان بوده است.

انتظار می رود این کانال تازه امکان تحویل سالانه ۵۰ میلیارد متر مکعب گاز را فراهم کند و ساخت آن قرار است در سال ۲۰۲۴ آغاز شود. هنگامی که تمام خطوط لوله به طور کامل عملیاتی شوند، حجم گاز قابل انتقال روسیه به چین می تواند به ۱۰۰ میلیارد متر مکعب در سال برسد.

چند ماه قبل داده‌های منتشر شده توسط اداره کل گمرک چین نشان داد که این کشور بین ژانویه تا جولای ۲۰۲۳ خرید گاز خط لوله و گاز طبیعی مایع (LNG) از روسیه را افزایش داده است.

عرضه گاز خط لوله از نظر پولی بالغ بر ۳.۹۴ میلیارد دلار بوده است که تقریباً دو برابر ارزش ثبت شده در مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ می باشد و تقریباً با سطح محموله های کل سال گذشته (۳.۹۸ میلیارد دلار) برابری می کند.

چین تنها در ماه جولای سال جاری ۵۵۵.۵۷ میلیون دلار گاز را از طریق خط لوله روسیه خریداری کرد.

پایان/

۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28051

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =