سرنوشت توافق گازی اوکراین و روسیه؟

قراردادی که اجازه می دهد گاز روسیه از طریق خاک اوکراین به اتحادیه اروپا منتقل شود در پایان سال ۲۰۲۴ منقضی می شود و کی‌یف می گوید قرارداد ترانزیت گاز با مسکو را تمدید نخواهد کرد.

به گزارش تحریریه، «الکسی چرنیشوف» رئیس غول انرژی دولتی «Naftogaz» اوکراین به رسانه های غربی اعلام کرد که اوکراین قصد ندارد قرارداد ترانزیت گاز خود با روسیه را تمدید کند. قرارداد این شرکت با شرکت بزرگ انرژی روسیه «گازپروم» در سال آینده به پایان می رسد.

وی تاکید کرد: این قرارداد تا پایان سال ۲۰۲۴ منقضی می شود و ما هیچ قصدی برای تمدید آن نداریم. ما به این ترانزیت ادامه نخواهیم داد و وقتی قرارداد به پایان برسد، ترانزیت هم متوقف می شود.

به گفته این مقام، اوکراین دلایلی برای فسخ قرارداد با روسیه پیش از موعد مقرر دارد، چون گازپروم «بیش از ۷۰ درصد» بدهی خود را برای ترانزیت به این کشور پرداخت نکرده است. چرنیشوف گفت، با این حال، کی‌یف قرارداد موجود را فوراً لغو نمی‌کند زیرا نمی‌خواهد مصرف‌کنندگان اروپایی را پیش از زمستان بدون این کالا رها کند.

قرارداد ترانزیت شرکت نفت‌وگاز و گازپروم آخرین بار در دسامبر ۲۰۱۹ تمدید شد. طرفین توافق کردند که قرارداد را برای دوره ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۴ با امکان تمدید دوباره به امضا برسانند. پس از اینکه خطوط لوله نورد استریم در دریای بالتیک در یک اقدام خرابکارانه در سال گذشته آسیب دید، مسیر ترانزیت از طریق اوکراین به عنوان تنها راه برای رساندن گاز روسیه به اروپای غربی و مرکزی باقی ماند.

در حالی که جریان گاز خط لوله روسیه به اتحادیه اروپا طی یک سال و نیم گذشته به دلیل تحریم‌ها به دلیل عملیات نظامی مسکو در اوکراین و چالش‌های فنی به شدت کاهش یافته است، چند کشور اتحادیه اروپا همچنان به شدت به منابع روسیه وابسته هستند. به ویژه مجارستان بارها اعلام کرده است که قصد دارد به خرید گاز روسیه که بیشتر نیازهای آن را پوشش می دهد، ادامه دهد.

اوایل هفته «پیتر سیجارتو» وزیر امور خارجه این کشور اعلام کرد که بوداپست آماده است تا راه های جایگزین برای واردات گاز از روسیه را در کنار افزایش عرضه از طریق ترک استریم بررسی کند.

پایان همکای گازی اوکراین و روسیه

وی گفت: خط لوله ترک استریم ظرفیت عظیمی دارد و از صربستان تا مجارستان ۸.۵ میلیارد متر مکعب گاز تحویل می دهد. بنابراین، در عمل حجمی که در قرارداد بلندمدت ما [با گازپروم] تضمین شده بود نیز می‌تواند به راحتی از طریق این خط لوله تحویل داده شود.

مجارستان بر اساس قرارداد با گازپروم، در حال حاضر یک میلیارد متر مکعب گاز روسیه را از طریق ترک استریم و ۴.۵ میلیارد متر مکعب را از طریق خط ترانزیت اوکراین دریافت می کند.

پس از کاهش شدید عرضه گاز روسیه در سال گذشته، قیمت گاز در اتحادیه اروپا افزایش یافت و باعث تورم و بحران هزینه زندگی در بسیاری از کشورهای عضو شد. مسکو بارها هشدار داد که اجتناب از دریافت انرژی روسیه تنها به مردم و صنایع اتحادیه اروپا آسیب می رساند.

وقتی که میانه های تابستان گذشته برای نخستین بار گزارش‌هایی مبنی بر قصد اوکراین برای لغو قرارداد ترانزیت منتشر شد، «میخائیل گالوزین» معاون وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد که این اقدام به اتحادیه اروپا ضربه می‌زند و کشور اوکراین نیز با از دست دادن سود حاصل از ترانزیت گاز به پای خود شلیک می‌کند.

پایان/

۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 27972

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =