اوکراین ورشکسته است

نخست وزیر سابق اوکراین می گوید که این کشور در زمینه بودجه تقریباً به طور کامل به غرب وابسته شده و اوکراین در عمل یک کشور ورشکسته است.

به گزارش تحریریه، «نیکولای آزاروف» نخست وزیر سابق اوکراین اعتراف کرد که اوکراین ورشکسته است و این کشور نمی تواند به تنهایی کسری بودجه خود را پر کند و در شرایط کنونی تقریباً به طور کامل به کمک های غرب متکی شده است.

این سیاستمدار سابق کی یف خاطرنشان کرد که بحران اقتصادی در اوکراین از مدت ها قبل آغاز شده و ورشکستگی این کشور قبلاً اتفاق افتاده است.

به گفته وی، ورشکستگی اوکراین در این واقعیت آشکار می شود که این کشور قادر به تامین کسری بودجه خود نیست.

اوکراین ورشکسته است

آزاروف در فیس بوک نوشت: ۷۵ درصد بودجه اوکراین از طریق قرض گرفتن یا کمک مالی تامین می شود و سطح آن به حدی رسیده است که پرداخت حقوق ها در ماه اکتبر به این امر بستگی داشته است که آیا اتحادیه اروپا کمک وعده داده شده ۱.۵ میلیارد یورویی خود را به موقع عملی می کند یا خیر.

به گفته آزاروف، در همین حال، بدهی عمومی نیز در حال افزایش است و کسری بودجه علیرغم کمک های غرب پی در پی بیشتر می شود.

بانک مرکزی اوکراین در اوایل این ماه کسری بودجه امسال را به میزان ۲۰.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور برآورد کرد حال آنکه قبل از این پیش بینی کرده بود که کسری بودجه حدود ۱۹.۸ درصد تولید ناخالص داخلی آن باشد. این اصلاح آماری موجب شد تا بدترین عملکرد اقتصادی این کشور از سال ۱۹۹۲ تاکنون به ثبت برسد.

«دنیس شمیگال» نخست‌وزیر اوکراین هفته گذشته اعلام کرد که کی‌یف در انتظار تزریق مالی ۳۰ میلیارد دلاری از سوی اتحادیه اروپا، ایالات متحده و صندوق بین‌المللی پول است. این حجم عظیم منابع مالی خارجی به اوکراین کمک می‌کند شکاف بودجه ای خود را برطرف کند.

اوکراین ورشکسته است

آزاروف قبلاً هشدار داده بود که اقتصاد این کشور در حال اضمحلال و از هم پاشیدگی است، زیرا فقط با کمک های مالی از خارج علائمی از بقا را نشان می دهد و به شکل روز افزونی نیاز به کمک های خارجی بیشتر هم می شود.

به گفته سرگئی مارچنکو، وزیر دارایی اوکراین، در صورتی که کمک های خارجی به ویژه از سوی غرب به کی یف در سال آینده صورت نگیرد، کسر بودجه اوکراین برای ۲۰۲۴ به ۲۹ میلیارد دلار بالغ می شود.

پایان/

۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 28130

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =