افزایش واردات گاز مایع اروپا از روسیه

حجم واردات گاز مایع اتحادیه اروپا از روسیه به سطح بی سابقه ای افزایش یافته است و بلژیک، اسپانیا و فرانسه جزو پنج خریدار اصلی سوخت روسیه قرار دارند.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه خبری «راشا تودی» نوشت، آخرین یافته های منتشر شده توسط Global Witness نشان داد که کشورهای اتحادیه اروپا برنامه ریزی کرده اند تا امسال حجم بی سابقه گاز طبیعی مایع (LNG) را از روسیه خریداری کنند. این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده که اتحادیه اروپا متعهد است تا سال 2027 مصرف سوخت روسیه را متوقف کند.

داده‌ها نشان می‌دهد که اعضای این بلوک به واردات مقدار قابل توجهی LNG از روسیه در هفت ماهه اول سال جاری ادامه دادند.

اتحادیه اروپا واردات نفت روسیه از طریق دریا را از آغاز درگیری در اوکراین ممنوع کرده و محموله های گاز خط لوله از مسکو را هم به شدت کاهش داده است. با این حال، موضوع گاز مایع به دلیل درخواست های پی در پی تعدادی از مقامات اتحادیه اروپا تاکنون بدون تحریم بوده است.

افزایش واردات گاز مایع اروپا از روسیه

بلژیک و اسپانیا با خرید 7.5 و 7.1 میلیون مترمکعب، دومین و سومین خریداران بزرگ اروپایی گاز روسیه بودند و فرانسه نیز با دریافت 4.5 میلیون متر مکعب در رتبه پنجم لیست قرار گرفت.

گفتنی است کشور پیشتاز در دریافت گاز مایع روسیه چین است. پکن با واردات 8.7 میلیون متر مکعب LNG از روسیه در صدر مشتریان این کشور قرار دارد. این در حالی است که ژاپن با 7 میلیون متر مکعب در رتبه چهارم قرار داشته است.

«جاناتان نورونها گانت» یکی از کارشناسان ارشد در Global Witness اظهار داشت «این تکان دهنده است که کشورهای اتحادیه اروپا آنقدر کار کرده اند تا خود را از سوخت فسیلی روسیه جدا کنند اما آن ها توانستند گاز فسیلی را جایگزین آن کنند.

اعضای اتحادیه اروپا در هفت ماهه اول سال جاری در مجموع 21.6 میلیون متر مکعب ال ان جی روسیه را خریداری کردند. نکته جالب اینجاست که این آمار برای دوره مشابه در سال 2022 21.3 میلیون متر مکعب بوده است.

این رقم نشان دهنده افزایش 40 درصدی واردات گاز از روسیه نسبت به هفت ماه اول سال 2021 است.

تخمین زده می شود که اتحادیه اروپا 52 درصد از کل صادرات LNG روسیه را بین ژانویه تا ژوئیه به خود اختصاص داده است. سهم آنها از بازار برای سال 2022 از مرز 49 درصد گذشته بود و در سال 2021 نیز حدود 39 درصد بود.

بر اساس این گزارش، هزینه LNG وارداتی توسط اعضای اتحادیه در هفت ماهه اول سال به قیمت های لحظه ای در بازار بالغ بر 5.29 میلیارد یورو (5.77 میلیارد دلار) بوده است.

تحلیلگران می گویند با توجه به این واقعیت که اتحادیه اروپا قبل از درگیری در اوکراین مقادیر قابل توجهی سوخت را از روسیه وارد نمی کرد، افزایش خرید LNG حتی قابل توجه تر است زیرا آن را جایگزین اتکا به خط لوله گاز کرد.

در این گزارش آمده است که بیشتر محموله‌های ال‌ان‌جی روسیه از کارخانه یامال، سرمایه‌گذاری مشترک بزرگ‌ترین تولیدکننده LNG کشور، نواتک، شرکت توتال انرژی فرانسه، CNPC چین و یک صندوق دولتی چین انجام می‌شود.

داده‌های اخیر یورواستات هم تصویر مشابهی را نشان می‌دهد که حکایت از آن دارد روسیه دومین تامین‌کننده بزرگ LNG اتحادیه اروپا در سه ماهه اول سال 2023، پس از ایالات متحده اما بالاتر از قطر، الجزایر، نروژ و نیجریه بود.

پایان/

۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 27135

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =