رکوردزنی تجارت روسیه و چین

داده های گمرکی نشان می دهد تجارت روسیه و چین با گذر از ۱۵۵ میلیارد دلار بین ژانویه تا اوت سال جاری حدنصاب جدیدی را به ثبت رسانده است.

به گزارش تحریریه, تجارت بین روسیه و چین از زمانی که در سال ۲۰۲۲ به سطوح بی سابقه ای رسید، شتاب سریع خود را حفظ کرده است. طبق آخرین به روز رسانی اداره خدمات گمرکی روسیه، صادرات و واردات دو کشور از ابتدای سال جاری رشد قابل توجهی را تجربه کرده اند.

این نهاد گزارش داد که تجارت دوجانبه بین چین و روسیه از ژانویه تا اوت سال جاری نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد افزایش یافته است.

داده‌های آژانس گمرک چین قبلاً نشان می‌داد که حجم معاملات تجاری در این دوره به ۱۵۵.۱ میلیارد دلار رسیده است.

یک مقام گمرک روسیه اعلام کردند مسکو و پکن به ساده‌سازی تشریفات گمرکی برای تقویت بیشتر تجارت ادامه خواهند داد؛ همچنین علاقه ویژه ای برای سازمان‌دهی عملیات دائمی و شبانه‌روزی در قطب‌های اصلی حمل‌ و نقل در مرز خودرویی Zabaikalsk-Manzhouli و گذرگاه جاده ای  Pogranichny-Suifenhe وجود دارد.

روسیه بیشتر از همه محصولات حوزه انرژی مانند نفت و گاز و همچنین محصولات تصفیه شده، محصولات کشاورزی و مواد غذایی و صنعتی را به چین عرضه می کند. چین تقریباً  انواع کالاها از غذا، تجهیزات، تلفن همراه، الکترونیک تا محصولات مهندسی، مبلمان، اسباب بازی، منسوجات، پوشاک و کفش را به مسکو صادر کرده است.

رکوردزنی تجارت روسیه و چین

در سال گذشته، تجارت بین روسیه و چین به بالاترین حد خود یعنی ۱۹۰.۳ میلیارد دلار افزایش یافت. دو کشور اکنون در آستانه فراتر رفتن از هدف ۲۰۰ میلیارد دلاری خود برای سال ۲۰۲۳ قرار دارند.

مسئولان دو کشور بر این باورند که دستیابی به تجارت سالانه ۲۵۰ میلیارد دلار «کاملا واقع بینانه» است.

تقویت روابط اقتصادی بین روسیه و چین با تعهد مشترک آنها به انجام بخش قابل توجهی از معاملات با استفاده از ارزهای ملی دو کشور به جای تکیه بر دلار آمریکا برجسته تر شده است. مسکو و پکن تلاش‌های خود را برای کاهش وابستگی به دلار و یورو در تجارت جهانی، به‌ویژه با توجه به تحریم‌های غرب علیه روسیه و مناقشه تجاری بین ایالات متحده و چین، تشدید کرده‌اند.

پایان/

۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 27571

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =