رونق تجارت روسیه و چین با تعمیق حوزه های راهبردی

حجم مبادلات تجاری روسیه و چین در سال جاری با یک رکوردشکنی قابل توجه به ۲۰۰ میلیارد دلار می رسد.

به گزارش تحریریه، تارنمای «راشا تودی» نوشت، داده های گمرک چین نشان می دهد که تجارت پکن با مسکو همچنان به رشد خود ادامه می دهد و صادرات و واردات در ماه مارس به طور قابل توجهی به صورت ماهانه و سالانه افزایش یافته است.

بر اساس گزارشی چند روز قبل این کشور، صادرات چین به روسیه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳۶ درصد افزایش یافت، در حالی که واردات از این کشور ۴۰.۵ درصد افزایش یافته بود.

صادرات کلی خودرو، فولاد، پوشاک و پلاستیک چینی به روسیه و سایر کشورها در ماه مارس به شدت افزایش یافت. آمارها همچنین نشان داد که خرید زغال سنگ پکن از خارج در ماه گذشته بیش از دو برابر شد و به بالاترین حد خود در سه سال گذشته رسید. پکن در این دوره واردات نفت را ۲۲.۵ درصد، سنگ آهن ۱۴.۸ درصد و دانه سویا ۷.۹ درصد را افزایش داد.

تجارت چین با روسیه در سال ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود رسید و در بحبوحه تحریم های غرب علیه مسکو نزدیک به یک سوم رشد کرد. بر اساس نتایج سه ماهه اول منتشر شده در اوایل این ماه، تجارت دوجانبه در مسیر رسیدن به ۲۰۰ میلیارد دلار در سال جاری قرار دارد.

آمارهای رسمی نشان می دهد که روسیه در بین ۲۰ شریک بزرگ چین از نظر رشد تجارت در سال ۲۰۲۲ پیشتاز بود. چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت روسیه با هند رقابت می کند و به عنوان بزرگترین واردکننده محصولات کشاورزی روسیه از اتحادیه اروپا پیشی گرفته است.

واردات نفت روسیه از طریق دریا به پکن نیز به بالاترین حد خود رسیده است زیرا پالایشگاه ها از قیمت های ارزان در بحبوحه افزایش تقاضای سوخت داخلی و پس از لغو محدودیت های کووید استفاده می کنند.

پایان/

۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 25117

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =