دلالی مراکش برای انتقال سوخت روسیه به اروپا

برخی کشورها در شمال آفریقا به عنوان دلال سوخت روسیه عمل می کنند و سوخت را از مسکو با تخفیف می خرند و سپس آن را به اسپانیا یا دیگر کشورهای اروپایی با سود خوبی می فروشند.

به گزارش تحریریه، نشریه «ال موندو» به نقل از منابع ردیابی کشتی گزارش داد که مراکش گازوئیل و سایر محصولات پالایش شده روسیه را با قیمت های تخفیفی خریداری می کند و سپس همان سوخت را دوباره به اسپانیا صادر می کند.

داده‌های پورتال ردیابی ناوبری Vesselfinder نشان داد که در ۲۸ آوریل، حداقل سه نفتکش از بنادر بالتیک روسیه به سمت مراکش در حرکت بودند. این تانکرها حدود ۱۷۰۰۰۰ تن فرآورده‌های نفتی را در کشتی حمل می‌کردند.

این کشور آفریقای شمالی که در طول سال ۲۰۲۱ حدود ۶۰۰ هزار بشکه گازوئیل روسیه خریداری کرد، واردات این محصول را در ژانویه ۲۰۲۳ به ۲ میلیون بشکه افزایش داد و بر اساس منابع ردیابی، ۱.۲ میلیون بشکه دیگر را در فوریه واردات کرد.

دلالی مراکش برای انتقال سوخت روسیه به اروپا

صادرات سوخت مراکش پس از تعطیلی تنها کارخانه فرآوری آن در سال ۲۰۱۵ به دلیل مالیات های پرداخت نشده و موانع قانونی تقریبا متوقف شد و این کشور به واردات نفت تصفیه شده وابسته شد.

این منبع اعلام کرد در آغاز سال ۲۰۲۳ رباط عرضه سوخت را از سر گرفت و صادرات دیزل را از پایانه Horizon Tanger به اسپانیا، ترکیه، غنا و جنوب آفریقا گسترش داد. این کشور در ژانویه ۲۸۰ هزار بشکه گازوئیل به جزایر قناری اسپانیا و ۲۷۰ هزار بشکه دیگر را به ترکیه ارسال کرد.

در پایان سال ۲۰۲۲، مراکش شروع به خرید سوخت دیزل از مسکو به طور متوسط بیش از ۷ میلیون لیتر در روز کرد. به موازات آن، رباط شروع به صادرات آن به اسپانیا کرد.

بر اساس داده های ردیابی کشتی، تحویل سوخت از سوی مراکش اکنون ۱۰ درصد از تقاضای ماهیانه اسپانیا برای گازوئیل را رفع می کند و ارزش آن ۶۰ میلیون دلار تخمین زده می شود. بر اساس گزارش برخی رسانه ها، در ماه مارس، مراکش، تونس و الجزایر ۳۰ درصد از صادرات گازوئیل روسیه را به خود اختصاص داده اند.

Record flows of Russian diesel to Mideast boost exports to Europe, Africa |  Reuters

در همین حال، دولت اسپانیا متعهد شده است که اطمینان حاصل کند که هیچ سوختی از روسیه وارد این کشور نمی شود.

«ترزا ریبرا» معاون نخست وزیر اسپانیا به خبرنگاران گاعلام کرد: وظیفه ما این است که بررسی کنیم که چه اتفاقی در زمینه تامین سوخت می افتد. در ابتدای تجارت باید اسنادی ارائه شود که منشا مناسب آن را تایید می کند.

پس از اینکه اتحادیه اروپا پذدریافت نفت مسکو از طریق دریا را متوقف کرد، روسیه در واکنش به تحریم های غرب، منابع انرژی خود را متنوع می کند.

پایان/

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 25303

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =