اعتراف لری سامرز به خطر مهلک برای جایگاه جهانی آمریکا

وزیر خزانه داری پیشین آمریکا هشدار داد به دلیل تشکیل بلوک های تجاری متفاوت از سوی دیگر قدرت های جهان، ایالات متحده در حال تنهاتر شدن و از دست دادن نفوذ جهانی خود است.

به گزارش تحریریه، «لری سامرز» وزیر خزانه داری سابق ایالات متحده عنوان داشت که فرایند جهانی شدن و نظم مالی به رهبری آمریکا جای خود را به اقتصاد جهانی متکثرتری می دهد که در آن سایر قدرت ها در بلوک های تجاری همسو جمع می شوند و با این کار نفوذ جهانی واشنگتن را کاهش می دهند.

سامرز مصاحبه ای با بلومبرگ گفت: روند رو به رشد تکه تکه شدن جهان بیشتر از قبل مورد پذیرش قرار گرفته است و شاید حتی نگران کننده تر این باشد که یک حس رو به رشدی هم وجود دارد که ما (آمریکا) ممکن است بهترین گزینه برای ارتباط با آن نباشیم.

او اظهارات خود را یک هفته پس از نشست بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول بیان کرد که در آن روسای مالی جهان در مورد تلاش‌ها برای تغییر شکل دادن به زنجیره‌های تامین و دور جستن از چین و سایر رقبای استراتژیک ایالات متحده (غرب) بحث کردند.

این اقتصاددان ارشد سابق بانک جهانی که مشاور رئیس جمهور باراک اوباما نیز بود و به عنوان وزیر خزانه داری در زمان بیل کلینتون خدمت می کرد، بر این باور است که تاکتیک های ایالات متحده برخی از دولت ها را با واشنگتن بیگانه کرده است.

وی تصریح کرد: یکی از مقامات یک کشور در حال توسعه به من گفت «آنچه ما از چین دریافت می کنیم یک فرودگاه است. آنچه ما از ایالات متحده دریافت می کنیم یک سخنرانی است. ما ارزش های شما را بیشتر از ارزش های آنها دوست داریم، اما فرودگاه ها را بیشتر از سخنرانی های شما دوست داریم.»

Brazil's Lula meets Chinese President Xi in Beijing

ظهور بلوک های اقتصادی رقیب در بحبوحه درگیری روسیه و اوکراین و پویش های تحریمی آمریکا علیه مسکو سرعت گرفته است. در حالی که مقامات مالی ایالات متحده و متحدانش در واشنگتن گرد هم آمده بودند، «لولا داسیلوا» رئیس جمهور برزیل در یک سفر رسمی به چین رفته بود و آنجا از کشورهای در حال توسعه خواست تا از دلار آمریکا دور شوند.

یکی از مهمترین اقدامات پکن در ماه گذشته میانجی گری برای عادی سازی روابط بین عربستان سعودی و ایران بوده است. این اتفاقات در حالی رخ داده است که روسیه نیز سعودی ها و اعضای اوپک را برای کاهش سهمیه تولید نفت متقاعد ساخت. این امر حکایت از تشدید کشمکش های تورمی در غرب است.

سامرز گفت که اگرچه ما در سمت درست تاریخ با تعهدمان به دموکراسی و مقاومت در برابر تجاوز روسیه قرار گرفته ایم اما کمی تنها به نظر می رسیم، زیرا کسانی دیگران به طور فزاینده ای در طیف وسیعی از ساختارها به هم می پیوندند.

سامرز گفت که سیستم کنونی - که از توافقنامه برتون وودز ۱۹۴۴ که ارزهای دیگر را با دلار آمریکا مرتبط می کرد، ایجاد شد - در معرض تهدید قرار دارد. اگر سیستم برتون وودز دچار اختلال جدی شود، چالش های جدی به وجود می آید.

پایان/

۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 25068

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =