آغاز اثر فرسایشی بریکس بر ارزش دلار

ارز بریکس برآیند اتحادیه جدیدی از نارضایتی‌های رو به افزایش است که باتوجه به تولید ناخالص داخلی آن، نه تنها در برابر ایالات متحده، بلکه در برابر تمامی اعضای گروه ۷ سنگینی می‌کند. ارز بریکس نه یک شبه بلکه به تدریج می‌تواند مقدمات فرسایش سلطه دلار را رقم بزند.

به گزارش تحریریه، «آمریکانا» نوشت، «جوزف سالیوان» از اعضای شورای مشاوران اقتصادی کاخ سفید، در مقاله‌ای در مجله فارن پالیسی، احتمال پایین کشیدن شدن دلار از تخت سلطنت در دنیا را بررسی می‌کند.

به گفته سالیوان، کنار گذاشتن دلار توسط دولت‌های خارجی چیزی جدیدی نیست چراکه تمایل به سقوط دلار از دهه ۱۹۶۰ مطرح شده است ولی در حال حاضر، دلار ۸۴.۳ درصد از تجارت‌های جهانی را شکل می‌دهد - در مقایسه با سهم تنها ۴.۵ درصدی یوان چین.

اما سالیوان ماجرا را برای ارز صادر شده توسط گروه بریکس متفاوت می‌داند و معتقد است این ارز همانند اتحادیه جدیدی از نارضایتی‌های رو به افزایش است که در مقیاس تولید ناخالص داخلی، اکنون در مجموع نه تنها در برابر ایالات متحده، بلکه در برابر تمامی اعضای گروه۷ سنگینی می‌کند.

آغاز اثر فرسایشی بریکس بر ارزش دلار

این اقتصاددان آمریکایی، افق موفقیت ارز بریکس را متفاوت و جدید ارزیابی می‌کند و باور دارد چنین ارزی واقعاً می تواند دلار آمریکا را به عنوان ارز ذخیره اعضای بریکس از بین ببرد و اگر اعضای بریکس فقط از بریکس برای تجارت بین‌المللی استفاده می‌کرد، دیگر مانعی برای فرار از هژمونی دلار وجود نداشت.

او اینچنین استدلال می‌کند: «برای کشورهای تازه وارد گروه بریکس، اعضای این گروه می توانند تمام قبوض واردات را خودشان پرداخت کنند. در سال ۲۰۲۲، به طور کلی، بریکس مازاد تجاری، که به عنوان مازاد تراز پرداخت‌ها نیز شناخته می‌شود، ۳۸۷ میلیارد دلار بود که بیشتر به لطف چین بود. این یعنی آنها نیازی به جذب پول ندارند».

«همچنین بریکس می‌تواند به سطحی از خودکفایی در تجارت بین‌الملل دست پیدا کند که دیگر اتحادیه‌های ارزی جهان از آن محروم هستند. از آنجایی که اتحادیه ارزی بریکس - برخلاف هر اتحادیه قبلی – با یکدیگر مرز سرزمینی مشترک ندارند، اعضای آن احتمالاً می توانند طیف وسیع تری از کالاها را نسبت به هر اتحادیه پولی موجود تولید کنند».

سالیوان مشاهده وضعیت امروز روسیه توسط مقامات کشورهای بریکس را هم علت تمایل آنها به دلارزدایی و بیش از پیش جذاب به نظر آمدن دلارزدایی از مبادلات خود می‌‍داند.

این اقتصاددان برجسته در پایان معتقد است که ارز بریکس نه یک شبه بلکه به تدریج می‌تواند مقدمات فرسایش سلطه دلار را رقم بزند.

پایان/

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 25280

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =