یک گام مهم دیگر برای دلارزدایی

کارشناسان انتخاب «دیلما روسف» رئیس جمهوری سابق برزیل به عنوان رئیس بانک توسعه جدید بریکس را یک گام مهم دیگر این نهاد برای همسویی و تققویت روند دلارزدایی می دانند.

به گزارش تحریریه، تارنمای «Brazilian Rreport» نوشت، هیئت رئیسه بانک توسعه جدید (NDB) که به بانک BRICS نیز معروف است، به اتفاق آرا «دیلما روسف» رئیس جمهور سابق برزیل را به عنوان رئیس جدید این موسسه مالی انتخاب کرد.

خانم روسف جایگزین «مارکوس ترویخو» یک دیپلمات حرفه ای می شود که در دولت سابق «ژایر بولسونارو» معاون وزیر تجارت خارجی و امور بین الملل برزیل بود. ترویخو در سال ۲۰۲۰ برای یک دوره پنج ساله به عنوان رئیس این بانک انتخاب شد. پس از استعفای وی، خانم روسف مسئولیت باقیمانده دوره مدیریت دوره ای برزیل را که در ژوئیه ۲۰۲۵ به پایان می رسد، بر عهده خواهد گرفت.

یک گام مهم دیگر برای دلارزدایی

خانم روسف در سال ۲۰۱۰ به عنوان جانشین رئیس جمهور «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا» انتخاب شد اما نوع مدیریت وی در اقتصاد برزیل موجب افزایش تورم و بی اعتمادی سرمایه گذاران شد. برزیل از زمان او تا زمان رکود همه گیر کرونا، در بدترین رکود تاریخی خود فرو رفت.

کنگره این کشور در سال ۲۰۱۶ وی را استیضاح کرد. در سال ۲۰۱۸، خانم روسف تلاش ناموقفی داشت تا کرسی سنا را در ایالت خود میناس گرایس به دست آورد. انتخاب روسف برای رهبری بانک بریکس به دولت لولا این امکان را داد تا جایگاه معتبری به او پیشنهاد شود که نیازی به تایید سنا ندارد.

اگرچه گفته می شود خانم روسف در سال ۲۰۱۶ به دلیل تقلب مالی استیضاح شد اما حزب کارگران و لولا داسیلوا تا به امروز تاکید دارند برکناری او یک کودتا بوده است.

انتخاب خانم روسف برای NDB بخشی از استراتژی بزرگتر دولت لولا برای تزریق پول بیشتر به پروژه های زیربنایی و توسعه اعتبار است و می تواند به روندهای اقتصادی بریکس و همسویی سیاست های مالی و پولی این گروه کمک کند.

وب سایت NDB در حال حاضر ۲۶ پروژه تایید شده در برزیل را در فهرست دارد. این بانک در مجموع ۳۲.۸ میلیارد دلار بودجه را تصویب کرده که ۵.۲ میلیارد دلار آن برای پروژه های برزیل است.

تارنمای «TeleSUR» نیز نوشت، پس از اعلام ریاست دیلما روسف به عنوان رئیس بانک توسعه جدید بریکس (NBD) انتخاب شد، برزیل به دنبال راه اندازی مجدد UNASUR در اجلاس سران ایبرو-آمریکایی است.

یک گام مهم دیگر برای دلارزدایی

دیلما روسف که خود یک اقتصاددان است، برای دو دوره متوالی رئیس جمهور برزیل بود و در دولت اول لولا داسیلوا علاوه بر ریاست هیئت مدیره شرکت نفت برزیلی پتروبراس، وزیر معادن و انرژی را هم بر عهده داشت.

مقر NDB که در سال ۲۰۱۴ ایجاد شد، در شانگهای چین است، و هدف آن بسیج منابع برای پروژه های زیرساختی و توسعه پایدار در BRICS و دیگر اقتصادهای بازار نوظهور و کشورهای در حال توسعه است.

گروه BRICS برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی را گرد هم می آورد، چندی قبل NDB بنگلادش، مصر، امارات متحده عربی و اروگوئه را به عنوان کشورهای عضو در سال ۲۰۲۱ پذیرفت.

حال می‌توان انتظار داشت مصر به‌عنوان عضوی کامل از گروه BRICS مطرح شود زیرا قاهره در بانک توسعه جدید (NDB) موقعیت سهامداری را اتخاذ کرد. سهام قبلی به طور مساوی بین اعضای اولیه برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تقسیم شد. این امر مصر را به همراه بنگلادش و امارات متحده عربی به اولین عضو جدید از BRICS+ پیشنهادی تبدیل می کند.

هدف این بانک تامین مالی پروژه های زیرساختی و پروژه های توسعه پایدار در کشورهای عضو بریکس و کشورهای در حال توسعه است. این بانک قبلاً رتبه اعتباری بین‌المللی «АА+» را از Fitch Ratings و S&P Global Ratings دریافت کرده بود که به آن اجازه می‌داد به طور موثر سرمایه‌گذاری بلندمدت را در بازارهای سرمایه بین‌المللی و محلی جذب کند.

تاکنون چندین کشور از جمله ایران، عربستان و آرژانتین نیز برای پیوستن به گروه BRICS ابراز علاقه کرده اند.

پایان/

۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 24819

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =