۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
سیلی دیگر هند به دلار

هند و بنگلادش دلار را در تجارت کنار می گذارند و بخش مهمی از مبادلات دوطرفه خود را با ارزهای ملی تسویه می کنند.

به گزارش تحریریه، وبسایت خبری «بیزینس استاندارد» که شعبه ای از آن در بنگلادش مستقر است، گزارش داد که هند و بنگلادش دلار آمریکا را در تجارت دوجانبه کنار می زنند.

بر اساس این گزارش، دو کشور به توافقی دست یافتند تا بخشی از مبادلات تجاری با ارزهای داخلی مربوط به دو کشور یعنی روپیه و تاکا انجام می شود. دهلی نو و داکا ماه ها است که درباره این گام بحث می کنند.

این رسانه خبری خاطر نشان کرد که آنها قصد ندارند دلار را به طور کامل از تجارت کنار بگذارند. پیش بینی می شود صادرات از بنگلادش به هند که در سال ۲۰۲۲ حدود ۲ میلیارد دلار بود، به طور کامل به روپیه و تاکا تبدیل شود، در حالی که صادرات هند به بنگلادش به ارزش ۲ میلیارد دلار (از حدود ۱۳.۶۹ میلیارد دلار در سال مالی قبل) به روپیه پرداخت خواهد شد. به گفته این خبرگزاری، مابقی به دلار پرداخت خواهد شد.

به منظور تسهیل تراکنش ها، دو موسسه مالی بنگلادشی - بانک سونالی و بانک شرقی- با دو وام دهنده هندی - بانک دولتی هند (SBI) و بانک ICICI - همکاری می کنند و به صورت دوطرفه حساب باز خواهند کرد.

سیلی دیگر هند به دلار

«افضل کریم» مدیر عامل بانک سونالی به این خبرگزاری گفت که بانک های بیشتری از هر دو کشور نیز به تدریج به این روند خواهند پیوست.

وی خاطرنشان کرد که تغییر روند تجارت به سمت ارزهای داخلی در تجارت دوجانبه به هر کشوری کمک می کند تا فشار بر دارایی های دلار آمریکا را کاهش دهد.

به گفته «عبدالمطلوب احمد»، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت بنگلادش-هند، هنوز برخی مسائل رویه ای در تغییر از دلار آمریکا به ارزهای داخلی در تجارت وجود دارد. وی خاطرنشان کرد، با این حال، کسب‌ و کارها مدتی است که از بانک‌ های مرکزی دو کشور درخواست می کنند اجازه تغییر مسیر ارزی را بدهند، آن ها از این تصمیم استقبال می‌ کنند.

وی تاکید کرد: مراحل رویه ای در حال انجام است. با این حال، ممکن است چند ماه طول بکشد تا [معاملات] به تاکا و روپیه شروع شود.

در اوایل این ماه، هند از سیاست تجارت خارجی جدید خود برای سال ۲۰۲۳ رونمایی کرد که محور اصلی آن دور شدن از دلار و افزایش استفاده از روپیه در تجارت خارجی است.

همچنین به تازگی این کشور با تغییر مکانیسم‌ های پرداخت روپیه برای واردات نفت خام ایران و تجارت با مالزی موافقت کرده است. به طور کلی، هند در حال حاضر مکانیسم های تجاری روپیه را با ۱۸ کشور از جمله روسیه فعال کرده است.

پایان/

۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 25190

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =