دلار به ‌زودی قدرت جهانی خود را از دست می دهد

یک کارشناس اقتصادی مدعی شد دلار ممکن است به ‌زودی قدرت جهانی خود را از دست بدهد.

به گزارش تحریریه، به نقل از یورونیوز، از زمان جنگ جهانی دوم، دلار آمریکا قوی‌ترین ارز جهان بوده است، اما حالا یک کارشناس اقتصادی هشدار می‌دهد که به ‌زودی ممکن است این ارز جهانی، قدرت خود را از دست بدهد.

جان کارنی، سردبیر اقتصادی نشریه «برایت بارت» در نشستی در برنامه «آخر هفته با فاکس و دوستان» هشدار داده است که ضعیف بودن ارزش دلار می‌تواند «تهدیدی جدی» برای نفوذ حیاتی آمریکا در صحنه جهانی باشد.

او ادامه داد: «این نه تنها یک تهدید جدی است بلکه به نظر من اجتناب ناپذیر هم هست. ما بعد از جنگ جهانی دوم، سه مرحله را پشت سر گذاشتیم. زمانی ایالات متحده بزرگترین اقتصاد جهان بود. در دهه ۱۹۷۰، بانکداری جهانی اساسا حول دلار چرخید و با سقوط اتحاد جماهیر شوروی، کل جهان، کم و بیش تحت سلطه دلار آمریکا قرار گرفت.»

اما به گفته کارنی «این وضعیت در حال تغییر است. چین و روسیه شروع به ساخت یک بلوک ارز جایگزین کرده‌اند.»

اظهارات این کارشناس به تلاش‌های مدام چین برای حذف دلار اشاره دارد. به نظر می‌رسد چینی‌ها روند استراتژیک دلارزدایی از معاملات تجاری خود را در جریان تهاجم روسیه به شبه جزیره کریمه اوکراین آغاز کردند. ویل کین، مجری مشترک برنامه «آخر هفته با فاکس و دوستان» در این باره گفت که در نتیجه نزدیک به ۳ درصد از پرتفوی ذخیره در حال حاضر در یوآن چین قرار دارند.

به گزارش صندوق بین‌المللی پول، در طول دو دهه گذشته، دلار آمریکا ۱۲ درصد از سهم بازار را از دست داده و از ۷۱ درصد به ۵۹ درصد کاهش یافته است.

آقای کین در این باره پرسید: «جایگزینی چین چقدر قابل دوام است؟» کارنی هم در این باره پاسخ داد: «من فکر نمی‌کنم در دراز مدت، یوان به ارز غالب جهان تبدیل شود و واقعا یک تهدید حساب آید. زیرا سیستم کمونیستی چین به اندازه کافی باز نیست اما سیستم اقتصادی آمریکا باز است. بنابراین کشورهای دیگر می‌توانند اعتماد کنند که ما ارز ذخیره را دستکاری نمی‌کنیم.»

کارنی تاکید کرد: «بنابراین من فکر نمی‌کنم یوآن چین به ارز غالب تبدیل شود. من فکر می‌کنم اروپا و نزدیک‌ترین متحدان آن و ژاپن همچنان روی دلار باقی خواهند ماند. همچنین به اعتقاد من سعودی‌ها و اکثر کشورهای نفتی می‌خواهند رابطه نزدیک خود را با دلار حفظ کنند. با این حال، من فکر می‌کنم که ما بلوک‌های جایگزینی خواهیم داشت که خیلی سال است نداشته‌ایم.»

کارنی همچنین استدلال کرد که تصمیم ایالات متحده برای کاهش کسری تجاری با چین از نظر اقتصادی برای این کشور مفید است و قدرت دلار را تقویت خواهد کرد.

او گفت: «ما در حال بازگشت به نوعی جنگ سرد هستیم که در آن بلوک‌های مختلف اقتصادی و بلوک‌های مختلف ارزی وجود دارد. ما تلاش می‌کنیم کسری تجاری کمتری با چین داشته باشیم. این یکی از اهداف آشکار سیاست ایالات متحده در حال حاضر است.»

کارنی نتیجه گیری کرد: «در حالی که ما سعی می‌کنیم این کسری تجاری را کاهش دهیم، چین طبیعتا دلار کمتری خواهد داشت، به این معنی که آنها باید به سمت یک سیستمی که مبتنی بر دلار نباشد، حرکت کنند. بنابراین این به نفع ما هم خواهد بود. بخشی از سیاست ماست. لزوما برای اقتصاد ایالات متحده عالی نبوده که کل جهان با دلار کار کند. در واقع این روند می‌تواند سودمند هم باشد.»

پایان/

۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰
کد خبر: 24907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =