چشم انداز مثبت اقتصادی برای چین

موسسات مالی مهم آمریکایی همچون «جی پی مورگان»، «سیتی» و «یو بی اس» پیش بینی می کنند اقتصاد چین در سال ۲۰۲۳ وضعیتی بهتر از حد انتظار قبلی را تجربه کند.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه خبری «سی‌ان‌بی‌سی» گزارش داد که اقتصاددانان جهانی پیش‌بینی‌های خود را برای کل سال و اقتصاد چین پس از نتایج چشمگیر سه‌ماهه اول این کشور بهبود داده‌اند.

گزارش شده است که جی پی مورگان چشم انداز رشد سال ۲۰۲۳ خود را نسبت به پیش بینی قبلی ۶ درصدی به ۶.۴ درصد افزایش داد و اعلام کرد که آخرین گزارش سه ماهه نشان دهنده رشد بیشتر در آینده است.

موسسه «Citi» نیز پیش بینی قبلی خود از رشد چین را که ۵.۷ درصدی بیان کرده بود به ۶.۱ درصد ارتقا داد و اظهار داشت که اقتصاد چین "به خوبی در مسیر بهبود پس از کووید به رهبری مصرف و خدمات قرار دارد."

در همین حال، موسسه مالی UBS هم پیش‌بینی خود برای سال جاری را از ۵.۴ درصد به ۵.۷ درصد ارتقا داد و دلیل آن را بهبود بیشتر از حد انتظار در سه ماهه اول ۲۰۲۳ عنوان کرد که از نرخ بازگشت قوی در مصرف و در دارایی ناشی شده است.

این ارتقاء به دنبال گزارش اداره ملی آمار چین در روز سه‌شنبه هفته قبل است که نشان می‌دهد اقتصاد چین سریع‌تر از حد انتظار رشد کرده است و از تخمین‌های رشد برای سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ پیشی گرفته است.

بر اساس این گزارش، دومین اقتصاد بزرگ جهان در مقایسه سالانه به دلیل کاهش محدودیت‌ های کووید-۱۹ و بهبود هزینه‌ های مصرف‌کننده با نرخ ۴.۵ درصد رشد کرده است.

«هایبین ژو» اقتصاددان ارشد جی پی مورگان در چین گفت: گزارش تولید ناخالص داخلی قوی در سه ماهه اول به بهبود قابل توجه تر پس از بازگشایی اشاره دارد.

وی خاطرنشان کرد که طیفی از عوامل، از جمله احیای قابل توجه در مصرف و خدمات مرتبط با سفر، منجر به بهبود قوی در فعالیت سه ماهه اول شده است.

چشم انداز مثبت اقتصادی برای چین

ژو گفت: رشد تولید ناخالص داخلی هم در سه ماهه اول بیشتر از حد انتظار پیش‌بینی ها قرار داشت.

وی افزود که بهبود اوضاع اقتصادی چین به احتمال زیاد در کوتاه‌مدت ادامه خواهد داشت.

اقتصاددانان سیتی همچنین بر این باور هستند که رشداقتصادی فراتر از حد انتظار در سه ماهه اول حاکی از گسترش بیشتر در آینده است. آنها در یادداشتی که توسط CNBC مشاهده شد، عنوان داشتند با توجه به بهبود معنی‌دار که پس از سال نو چینی آغاز شده است، حرکت اساسی در کل سال می‌تواند قوی‌تر از آن چیزی باشد که در ابتدای سال نشان داده شد.

تحلیلگران افزودند: آزاد شدن تقاضای متوقف شده در طول همهگیری کرونا و تعطیلات به بهبود اوضاع اقتصادی کمک کرد، اما ما در مورد چشم انداز آن بدون محرک بزرگ و تشدید تخفیف ها محتاط هستیم.

اقتصاددانان جهانی قبلاً ابراز نگرانی کرده بودند که بهبود اقتصادی چین در بحبوحه اختلالات زنجیره تامین ناشی از محدودیت های مرتبط با بیماری همه گیر ممکن است بیشتر از حد انتظار طول بکشد.

پایان/

۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 25175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =