چین آمریکا را کنار گذاشت

استراتژیت مطرح آمریکایی اعتقاد دارد چین، ایالات متحده را کنار گذاشته و نمود آن در احیای روابط ایران و سعودی بود که آمریکا و اسراییل بازندگان اصلی هستند.

به گزارش تحریریه، «فاکس‌نیوز» در یادداشتی به قلم نویسنده‌ی مشهور «کاتلین_مک‌فال» نوشت: «پس از سال‌ها روابط خصمانه و پرنوسان، ایران و عربستان_سعودی برای برقراری مجدد روابط سیاسی و بازگشایی سفارت‌خانه‌ها با هم به توافق رسیدند.»

«آن هم با وساطت چین که تعجب همگان را در جهان برانگیخت. از زمان انتشار خبر این توافق، نگرانی‌ها در خصوص ترمیم روابط تهران-ریاض در بحبوحه‌ی شکست مذاکرات هسته‌ای، ناکامی رژیم‌صهیونیستی در ادامه‌ی توافق‌های عادی‌سازی و نیز افزایش نفوذ چین در منطقه افزایش یافته.»

به تعبیر نویسنده توافق_تهران_ریاض نه‌تنها سبب شکوفاییِ پویایی روابط پیچیده در منطقه شده، بلکه نشان‌دهنده‌ی این است که چه‌گونه روابط پرتنش آمریکا و چین باعث تغییر جهت سیاست‌خارجی در سراسر جهان شد.

چین آمریکا را کنار گذاشت



FDD خشم‌گین از توافق!

یکی از کارمندان لابی «اف‌دی‌دی» به فاکس‌نیوز گفت: «چینی‌ها تمایل دارند این را به بازی «مجموع_صفر» یعنی «چین برنده و آمریکا بازنده» تبدیل کنند. آن‌ها به‌دنبال این هستند که تأثیر توافق در فضای عمومی سیاست‌گذاری برای آن‌ها اثربخش باشد.»

سپس ادامه داد: «این به معنای فرسودگی تدریجی موقعیت رژیم آمریکا، هم‌چنین فرسایش نظم تحت زعامت آنان در این منطقه است.»

▫️منافع ایران از این توافق چیست؟

به گزارش «فاکس‌نیوز» ایران منافع زیادی در این توافق دارد. تضمین ثبات در روابط ایران و عربستان سعودی منافعی نیز برای پکن دربرخواهد داشت.

چون هر دو از بزرگ‌ترین شرکای تجاری این کشور در منطقه هستند. ترمیم روابط جغرافیای_سیاسی (ژئوپلیتیک) ایران در منطقه نه‌تنها به‌عنوان تقویت‌کننده برای اقتصاد است، بلکه می‌تواند نفوذ تهران را در موضوعات منطقه‌ای مانند مناقشه‌ی رژیم‌صهیونیستی و فلسطین بیافزاید.

نویسنده سپس در گزاره‌ای هشدارآمیز این گونه تحریک کرد که تجدید روابط ایران و عربستان می‌تواند منافع رژیم‌صهیونیستی را به خطر بیاندازد:

«اسراییل در سال ۲۰۲۰ توافق‌های عادی‌سازی [آشکارسازی] با امارات، بحرین و برخی از رژیم‌های منطقه را پیش برد؛ اما اکنون این کشورها در حال ترمیم روابط با ایران هستند که این، امنیت اسراییل را زیر سؤال می‌برد.»

به روایت او توافق ایران و عربستان «نشانه‌ی زمانه» است و نشان می‌دهد که شرکای آمریکا به‌طور فزاینده‌ای در حال کاستن نفوذ_واشنگتن روی خودشان هستند.

پایان/

۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۰
کد خبر: 24823

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =