سیلی نفتی عربستان بر صورت بایدن

کارشناسان اعتقاد دارند کاهش ناگهانی تولید که از سوی اوپک پلاس و در چارچوب اتحاد انرژی میان روسیه و عربستان اعمال شد همانند یک سیلی به صورت واشنگتن است که به روسیه کمک می کند.

به گزارش تحریریه، مرکز مطالعات خلیج فارس نوشت، «بهادراکومار» کارشناس روابط بین‌الملل و سفیر سایق هند در افغانستان در مقاله‌ای که در وب سایت «Indian Punch line» منتشر کرد، به کاهش ۱.۵ میلیون بشکه‌ای نفت توسط کشورهای عضو اوپک پلاس به رهبری عربستان پرداخت.

این کارشناس هندی خاطرنشان کرد: با اینکه پیش از این بسیاری از تحلیلگران نسبت به تحریم‌های غرب علیه نفت روسیه هشدار داده بودند که باعث ایجاد انحراف و ناهنجاری در بازار نفت و همچنین بی ثبات کردن سیستم حساس عرضه و تقاضا می‌شود، اتخاذ چنین تصمیمی توسط اعضای اوپک پلاس این خطر را ببش از پیش تشدید کرد.

هفت شرکت بزرگ به درخواست وزارت خزانه داری آمریکا، محدودیت قیمتی بر فروش نفت روسیه در خارج از کشور اعمال کردند. علاوه بر این، اقدامات دولت بایدن برای آزادسازی منظم نفت از ذخایر استراتژیک آمریکا به منظور کاهش قیمت نفت، به مثابه توهین برای کشورهای صادر کننده نفت بود چراکه اقصاد بسیاری از این کشورها به نفت وابسته است.

اکومار در مقاله تحلیلی خود بیان کرد: احتمال افزایش تنش بین آمریکا و عربستان وجود دارد. زیرا قیمت‌های بالای نفت باعث افزایش تورم در آمریکا می‌شود و یافتن تعادل بین افزایش نرخ بهره و حفظ ثبات مالی و اقتصادی را برای فدرال رزرو دشوار می‌کند. به همین ترتیب، دولت بایدن باید از ادامه همکاری‌های عملگرایانه بین روسیه و کشورهای اوپک، به ویژه عربستان سعودی، علیرغم اعمال محدودیت بر قیمت نفت روسیه از سوی غرب، و تصمیم مسکو برای کاهش یکجانبه تولید در ماه مارس، خشمگین باشد.

سیلی نفتی عربستان بر صورت بایدن

این سفیر تصریح کرد که دولت بایدن تنها مجموعه محدودی از گزینه‌ها را برای پاسخ به تصمیم ناگهانی اوپک پلاس در اختیار دارد. وی گفت: اولین گزینه این است که دولت به آزادسازی نفت دیگر از ذخایر استراتژیک متوسل شود، گزینه دوم شامل فشار بر تولیدکنندگان آمریکایی برای افزایش تولید نفت داخلی است، گزینه سوم بازنگری در قوانینی است که به آمریکا اجازه می دهد تا گامی دراماتیک با شکایت از کشورهای اوپک بردارد و چهارمین و آخرین گزینه این است که واشنگتن صادرات بنزین و گازوئیل را محدود کند.

سفیر سابق هند در افغانستان تاکید کرد که می‌توان به سادگی گفت که کاهش تولید نفت منجر به محدود شدن بازار این محصول می‌شود و در نتیجه به روسیه کمک می‌کند تا نفت خام خود را با قیمت‌های بالاتری به فروش برساند.

کاهش جدید تولید نفت همچنین باعث می‌شود، به‌رغم تلاش‌های غرب برای منزوی کردن روسیه، این کشور همچنان بخشی جدایی‌ناپذیر و مهم از گروه کشورهای تولیدکننده نفت باقی بماند. این بدان معناست که کاهش ناگهانی تولید به واسطه اتحاد انرژی میان روسیه و عربستان همانند یک سیلی به صورت واشنگتن است.

وی خاطرنشان کرد: نشانه‌ای از دوران جدیدی وجود دارد که در آن سعودی‌ها دیگر از آمریکایی‌ها نمی‌ترسند، سعودی‌ها فقط آنچه را که نیاز دارند انجام می‌دهند نه آنچه کاخ سفید نیاز دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد که تحولات و پویایی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی که اخیر آغاز شده‌اند، در حال افزایش است و این برای واشنگتن نگران کننده است.

پایان/

۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 25006

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =