محور اقتصادی آشتی تهران و ریاض!

کارشناسان مسائل اقتصادی بر این باورند که از سرگیری روابط ایران با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان می تواند یک قدرت اقتصادی با نفوذ جدید را در سطح جهان ایجاد کند که در آن نظام اقتصادی نوین با تفاوت های قابل توجه نسبت به گذشته خلق می شود.

به گزارش تحریریه، روزنامه «العربی الجدید» در گزارشی به قلم «کریم رمضان» درباره فرصت تقویت سرمایه گذاری میان ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نوشت، پس از اعلام توافق برای از سرگیری روابط میان عربستان و ایران و انتشار اخباری درباره مذاکرات سری میان تهران و منامه و سفر «علی شمخانی» رئیس شورای عالی امنیت ملی ایران به ابوظبی، افق های جدیدی برای همکاری اقتصادی میان ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس گشوده شده است.

این افق که به طور اساسی با کاهش نگرانی های امنیتی در منطقه خلیج فارس در ارتباط است روابط اقتصادی میان ایران با کشورهای عربی را تقویت خواهد کرد.

در این زمینه «محمد النایر» کارشناس مسائل اقتصادی بر این باور است که توافق اخیر عربستان و ایران که با نظارت چین صورت گرفته بر روی روابط ایران با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تاثیر مثبتی برجای خواهد گذاشت. این توافق شاخصی بزرگ و مثبت در روابط ایران و کشورهای عربی است. مهمترین پیام این شاخص مثبت آن است که جنگ یمن به دلیل هماهنگی میان کشورهای عربی و ایران در حال به پایان رسیدن است.

وی افزود به طور قطع پایان یافتن این جنگ به سود دو طرف ایرانی و عربی خواهد بود و مانع از فرسایش منابع مالی دو طرف خواهد شد. همچنین پیش بینی می شود ایران با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در قالب اوپک و اوپک پلاس همکاری کند و این همکاری می تواند یک قدرت اقتصادی با نفوذ را در سطح جهان ایجاد کند.

 محور اقتصادی آشتی تهران و ریاض!

در چنین شرایطی جهان در آستانه شکل گیری نظام اقتصادی جدیدی خواهد بود که با نظام اقتصادی گذشته متفاوت خواهد بود. آشتی ایران با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس می تواند شکل گیری این نظام جدید را تقویت سازد. زیرا ایران در تنگه هرمز دارای جایگاه راهبردی ممتازی است و با دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در داشتن ثروت های فسیلی مشترک است.

همچنین امکانات ایران در عرصه پژوهش های علمی می تواند برای کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه در بخش کشاورزی و فناوری سودمند باشد.

از سوی دیگری دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای تضمین امنیت غذایی خود نیاز به سرمایه گذاری خارجی دارند. از این رو، از سرگیری روابط ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و اجرای سرمایه گذاری های مشترک می تواند برای این کشورها سود آور باشد. بخشی از این سرمایه گذاری های می تواند در داخل ایران صورت گیرد. زیرا ایران از نظر منابع طبیعی غنی است و دارای ذخایر بسیاری در زمینه معادن به ویژه طلا، آهن، مس، نقره، سرب، نیکل و اورانیوم می باشد.

تزریق سرمایه کشورهای عربی به ایران برای سراسر منطقه سودمند خواهد بود. همچنین مصالحه ایران و کشورهای عربی در حرکت دریانوردی و فعالیت تجارت دریایی موثر خوهد بود.

«انس الحجی» کارشناس مسائل مربوط به انرژی هم در صفحه «توییتر» خود نوشت، پیش بینی می شود که آشتی ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس سبب افزایش تولید نفت و گاز ایران و به دنبال آن افزایش استفاده از انرژی هسته ای در تولید برق شود. در نتیجه ایران نفت و گاز بیشتری صادر خواهد کرد. پیش بینی می شود ایران در آینده روزانه ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۵ میلیون بشکه نفت صادر کند.

پایان/

۱۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 24851

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =