عطوان: پایان هژمونی غرب و پیدایش نظم جهانی جدید

تحلیلگر سرشناس جهان عرب اعتقاد دارد توافق ایران و عربستان نه تنها به بحران های منطقه پایان خواهد داد بلکه آغازی بر پایان هژمونی غرب در عرصه های فرهنگی، سیاسی و نظامی و پیدایش نظام جهانی جدید به رهبری چین، روسیه و کشورهای عضو بریکس است.

به گزارش تحریریه، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در گزارش خود به قلم «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب دربار توافق ایران و عربستان نوشت، نباید به توافق ایران و عربستان که با نظارت رئیس جمهوری چین صورت گرفت تنها از زوایه از سرگیری روابط دو کشور و بازگشایی سفارتخانه های آنها نگاه کرد. بلکه باید به این توافق از این زاویه نگاه کرد که این توافق موفق شده است گام های بلندی در مسیر تحقق آشتی میان دو مذهب مشهور جهان اسلام یعنی شیعه و سنی بردارد و به طور کلی راه را بر روی هرگونه جنگ مذهبی و فنته انگیزی که از سوی آمریکا، رژیم اسرائیل و دستگاه های امنیتی و مزدوران زیر نظر آنان مدیریت می شود، ببندد.

عطوان: پایان هژمونی غرب و پیدایش نظم جهانی جدید

بر این اساس میزبانی چین از آخرین مرحله مذاکرات میان دو کشور ایران و عربستان که توافق آنها را در پی داشت، سبب افزایش نقش چین در منطقه خاورمیانه می شود که منابع اصلی نفت و گاز در جهان است. متوقف شدن تبلیغات رسانه ای و جنجال های مذهبی میان دو کشور از برجسته نتایج مثبت این دو توافق است که نقش مهمی در برقراری آرامش و زمینه سازی برای مرحله جدید خواهد داشت.

این توافق در کوتاه مدت و میان مدت به همه بحران ها که از اختلاف عربستان و ایران در یمن، سوریه و لبنان ایجاده شده پایان خواهد داد. البته آمریکا هم در دامن زدن به این بحران ها نقش داشت.

این تحلیلگر افزود: توافق ایران و عربستان به جنگ نیابتی میان دو کشور در یمن پایان خواهد داد. همچنین این توافق سبب بازگشت آرامش به لبنان و تحقق آشتی ملی و احیای نهادهای دولتی و انتخابات ریاست جمهوری جدید در این کشور خواهد شد.

عطوان: پایان هژمونی غرب و پیدایش نظم جهانی جدید

عطوان در بخش پایانی گزارش خود آورد: این توافق نقشه راهبردی منطقه خاورمیانه و جهان را تغییر خواهد داد. این توافق به طور کلی به نفوذ آمریکا در منطقه پایان خواهد داد و شاید سبب ویرانی رژیم صهیونیستی هم بشود.

وی تصریح کرد: نکته مهم این است که استفاده همه طرف ها از زبان رسمی کشور خود و کنار گذاشتن زبان انگلیسی در مذاکرات، آغازی بر پایان هژمونی غرب در عرصه های فرهنگی، سیاسی و نظامی و پیدایش نظام جهانی جدیدی بر رهبری چین، روسیه و کشورهای عضو بریکس است.

پایان/

۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 24710

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضاییان IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
      0 1
      اراجیف پا منقلیان خاورمیانه