عضویت فنلاند در ناتو دامنه جنگ را در اوکراین گسترش می دهد

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب بر این باور است که پیوستن فنلاند به ناتو سبب گسترش دامنه جنگ اوکراین و استفاده از سلاح هسته ای تاکتیکی و راهبردی در این جنگ خواهد شد.

به گزارش تحریریه، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در یادداشت خود به قلم «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب درباره پیوستن فنلاند به ائتلاف ناتو نوشت، فنلاند پس از سه دهه بی طرفی به عنوان سی و یکمین عضو به ائتلاف ناتو پیوست. این اقدام اوج جنجال آفرینی است و چالشی برای روسیه به شمار می رود که پیش از این با برنامه کاخ سفید در جنگ اوکراین گرفتار شد. شاید این اقدام به افزایش دامنه جنگ منجر شود و این جنگ را در آستانه استفاده از سلاح هسته ای تاکتیکی و راهبردی قرار دهد.

به گزارش رای الیوم، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه بارها تاکید کرده است آمریکا دسیسه ای را دنبال می کند و براساس آن به دنبال ویران سازی روسیه و تجزیه آن و همچنین گسترش و تقویت ناتو است. پیوستن فنلاند به ناتو نمونه ای از این دسیسه ها است. از این رو دور از ذهن است که روسیه در برابر این جنجال آفرینی بررسی شده که در چارچوب برنامه های آمریکا قرار می گیرد، سکوت اختیار کند.

در ادامه گزارش روزنامه رای الیوم می خوانیم، فنلاند که بیش از یک هزار و ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد بیش از ۳۰ سال است که در ثبات به سر می برد. این کشور در دوران جنگ سرد به دلیل بی طرفی خود بیشترین استفاده را در عرصه اقتصادی برد و به دلیل احترام به بی طرفی، روسیه به این کشور هیچگونه حمله ای نکرده است. اما به نظر می رسد اکنون فنلاند از این بی طرفی چشم پوشی کرده و در نتیجه فشار آمریکا به ناتو ملحق شده و سرزمین های خود را به کانون هرگونه حمله نظامی به روسیه در آینده تبدیل کرده است.

باید این موضوع را یادآور شد که یکی از برجسته ترین دلیل جنگ کنونی اوکراین چشم پوشی اوکراین از بی طرفی و تمایل «زلنسکی» رئیس جمهوری این کشور برای پیوستن اوکراین به ناتو و اتحادیه اروپا و همچنین نادیده گرفتن توافق مینسک بود که سبب پایان جنگ علیه اقلیت های روسی در منطقه دونباس شد. «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان هم پیش از این اعتراف کرده بود که هدف از امضای توافق مینسک به دست آوردن زمان برای تقویت قدرت نظامی اوکراین بود.

عضویت فنلاند در ناتو دامنه جنگ اوکراین گسترش می دهد

عبدالباری عطوان افزود: پیوستن فنلاند به ناتو مقدمه ای برای پیوستن اوکراین به ناتو و گسترش دامنه جنگ است. هنگامی که «ریشی سوناک» نخست وزیر انگلیس پیوستن فنلاند به ناتو را یک رویداد تاریخی به شمار می آورد و «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا نیز نسبت به آن احساس افتخار می کند باید در انتظار افزایش دامنه جنگ اوکراین در بهار و تابستان بود. این در حالی است که گزارش هایی درباره قصد آمریکا برای تجهیز اوکراین به جنگنده های اف ۱۶ و آغاز آموزش خلبانان اوکراین درباره چگونگی استفاده از پایگاه های هوایی منتشر شده است.

هر روز دخالت مستقیم آمریکا در جنگ اوکراین دامنه بیشتری به خود می گیرد. پس از انفجار خطوط لوله گاز «نورد استریم» اکنون آمریکا برای افزایش دامنه محاصره روسیه به وسیله ائتلاف ناتو تلاش می کند و سلاح های مدرن تری را در اختیار ارتش اوکراین قرار می دهد. آمریکا ۸ هزار و ۵۰۰ موشک ضد تانک «جاولین» و یک هزار و ۶۵۰ موشک ضدهوایی از نوع «استینگر» و یک هزار و ۸۰۰ پهپاد «فونیکس» و ۲ هزار و ۵۰۰ انواع دیگر موشک ها را در اختیار اوکراین قرار داده است.

عضویت فنلاند در ناتو دامنه جنگ اوکراین گسترش می دهد

پوتین در مقابل تهدید کرده است مسکو برای استفاده از همه ابزارهای موجود جهت مقابله در برابر حمله به سرزمین های روسیه آماده است و جنجال آفرینی های آمریکا را از نزدیک دنبال می کند.

طبق تحلیل عطوان، درباره افزایش تنش آفرینی از سوی آمریکا و روسیه در جنگ اوکراین دو تحلیل وجود دارد. گروهی می گویند که شاید این تنش آفرینی ها سبب شتاب بخشیدن به میانجیگری ها برای پایان دادن به جنگ و ورود طرف های منازعه به مذاکراه برای آتش بس شود. گروه دوم اعتقاد دارند آنچه در میدان های نبرد رخ می دهد چیز دیگری را نشان می دهد زیرا روسیه این موضوع را نمی پذیرد که از دستاوردهای راهبردی خود در اوکراین چشم پوشی کند.

روزنامه رای الیوم در بخش پایانی گزارش خود آورد آمریکا که در جنگ عراق و افغانستان و سوریه شکست خورده است در جنگ اوکراین هم پیروز نخواهد شد. تفاوت اساسی جنگ اوکراین آن است که آمریکا در این جنگ جهان را وارد جنگ هسته ای می کند و این اوج گستاخی، خودخواهی و بی مسوولتی واشنگتن را نشان می دهد.

پایان/

۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 24935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =