گسترش گروه بریکس به هژمونی آمریکا و دلار پایان می‌دهد

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب معتقد است نشست اخیر گروه بریکس در ژوهانسبورگ تاریخ ساز است و برجسته ترین ویژگی آن پایان دادن به هژمونی آمریکا و سلطه دلار است.

به گزارش تحریریه، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در گزارشی به قلم «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب درباره نشست اخیر گروه بریکس در ژوهانسبورگ نوشت، نشست اخیر گروه بریکس در ژوهانسبورگ تاریخ ساز بود و برجسته ترین ویژگی آن پایان دادن به هژمونی آمریکا و عظمت دلار است. شرکت رهبران ۵۰ کشور جهان در این نشست و سخنرانی رهبران محور چینی – روسی نشان می دهد سرکشی علیه هژمونی آمریکا در جهان رو به افزایش است.

بیشتر کشورهای جهان به این نتیجه رسیده اند که هژمونی آمریکا به مرحله بیماری و فروپاشی وارد شده و کشتی آمریکا در حال غرق شدن است. در چنین اوضاعی ایالات متحده در آستانه ورود به بحران اقتصادی و حتی شکست نظامی در اوکراین است. از این رو، کشورهای جهان به دنبال دورشدن از آمریکا و گرایش به گروه بریکس هستند که از آمریکا قدرتمندتر است.

گسترش گروه بریکس به هژمونی آمریکا و دلار پایان می‌دهد

عبدالباری عطوان نوشت، اظهارات سه تن از رهبران کشورهای موسس گروه بریکس توجه ها را به خود جلب کرده است. نخست اینکه «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه گفت هدف رهایی از دلار است. در اظهارات «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین که از سوی وزیر بازرگانی این کشور قرائت شد آمده است چارچوب عضویت در گروه بریکس گسترش پیدا خواهد کرد. به طوری که چندجانبه گرایی را تقویت خواهد کرد و نظام جهانی عادلانه تری را ایجاد خواهد کرد. «لولا داسیلوا» رئیس جمهوری برزیل هم اظهار داشت «ما در اینجا حضور داریم و در صدد سامان بخشی به صف های خود هستیم و نشستن سر میز مذاکرات با آمریکا و اتحادیه اروپا را خواستاریم .»

وی در بخش دیگری از گزارش خود آورد: نظام تک قطبی که کنترل دنیا را در دست داشت سبب تقویت قدرت دلار در مبادلات جهانی شد و آمریکا هم از این عامل به عنوان سلاحی کشنده علیه دشمنان خود استفاده کرد. اکنون با گسترش دامنه گروه بریکس نظام تک قطبی زیان خواهد دید و دلار به حاشیه خواهد رفت. گروه بریکس ارز دیگری را جایگزین خواهد کرد که از پشتوانه طلا برخودار است، لذا یک نظام مالی جدید ایجاد خواهد شد که جایگزین نظام سویفت آمریکا می شود.

کشورهای موسس گروه بریکس دارای مساحتی به مقدار ۴۰ میلیون کیلومتر مربع و ۴۰ درصد از جمعیت جهان هستند. آنها بیش از ۵۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص داده اند و در رده پرشتاب ترین اقتصادهای در حال توسعه هستند. طبق این گزارش، ا توجه به این ظرفیت ها انتقال به نظام مالی جدید جهانی به راحتی رقم خواهد خورد. همچنین گروه بریکس یک بانک توسعه را تاسیس خواهند کرد که جایگزین بانک جهانی و صندوق بین المللی پول خواهد شد که همواره با شروط خود برای اعطای وام به کشورهای فقیر آنها را تحقیر می کردند، حاکمیت آنها را نادیده می گرفتند و ثبات آنها را بر هم می زدند.

پایان/

۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 27145

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =