چرخش اقتصادی الجزایر به سوی چین

الجزایر به دنبال تنوع بخشی و شتاب دهی به رشد اقتصادی خود است و در این چارچوب رویر قدرت و ظرفیت اقتصادی چین حساب باز می کند؛ سفر «عبدالمجید تبون» رئیس جمهوری الجزایر به چین نه تنها از نظر اقتصادی دارای اهمیت ویژه ای است بلکه فرصتی برای تسهیل روند پیوستن آن کشور به گروه بریکس است.

به گزارش تحریریه، روزنامه فرامنطقه ای «العربی الجدید» در گزارش خود درباره سفر هفته آینده «عبدالمجید تبون» رئیس جمهوری الجزایر به چین نوشت؛ رئیس جمهوری الجزایر هفته آینده به چین سفر خواهد کرد. او در این سفر با همتای چینی خود پرونده های روابط سیاسی، اقتصادی الجزایر با چین، موضوع پیوستن این کشور به گروه «بریکس» و مسائل منطقه ای و بین المللی را بررسی خواهد کرد.

در این سفر «احمد عطاف» وزیر امور خارجه الجزایر و شماری از مسوولان شرکت ها و نهادهای اقتصادی و بازرگانان الجزایری رئیس جمهوری این کشور را همراهی خواهند کرد.

هدف از این سفر به روزرسانی توافق همکاری راهبردی و فراگیر میان الجزایر و چین است که در سال ۲۰۱۴ میان دو کشور امضا شده است. در این سفر چارچوب گسترده ای برای همکاری میان دو کشور وضع خواهد شد و یک شورای تجاری مشترک میان دو کشور تشکیل خواهد شد.

الجزایر تمایل بالایی برای ورود شرکت های چینی به این کشور حهت فعالیت اقتصادی دارد. این کشور به دنبال جذب فناوری های بخش انرژی و بهره برداری از معادن، تقویت همکاری با چین در زمینه هوا و فضا و فناوری اطلاعات، ارتباطات، سلاح و توسعه سامانه های دفاعی و ارتش و جذب گردشگران چین و همکاری فرهنگی و رسانه ای است.

در سفر رئیس جمهوری الجزایر به چین، سازوکارهای شتاب بخشی به شماری از طرح های زیر ساختی به ویژه در بنادر الجزایر و بهره برداری از معدن آهن غازجبیلات و بهره برداری از معدن فسفات منطقه بلاد الهبه و بهره برداری از طرح کود فسفات منطقه وادی الکبریت و توسعه معدن سرب منطقه امیروز بررسی خواهد شد.

رئیس جمهور الجزایر خواستار بازگشت سوریه به اتحادیه عرب شد - خبرگزاری مهر |  اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency

در بخش دیگر گزارش فوق آمده است این سفر از نظر اقتصادی برای الجزایر مهم است زیرا چین از سال ۲۰۱۹ به بزرگترین شریک تجاری الجزایر تبدیل شد و حجم مبادلات تجاری میان دو کشور ۹ میلیارد دلار بر آورده شده است. الجزایر تمایل بالایی برای استفاده از تجربه شرکت های چینی در برخی از بخش ها به ویژه بخش معدن دارد زیرا این یک بخش اساسی است که الجزایر برای رهاسازی اقتصاد بومی خود از وابستگی به انرژی و تنوع بخشی به منابع درآمد خود به آن اولویت داده است. توافق شرکت های چینی برای بهره برداری از منابع آهن، فسفات و ... هم بیانگر این موضوع است.

در این زمینه «حمید الشریفی» استاد اقتصاد دانشگاه البلیده به روزنامه العربی الجدید اظهار داشت سفر عبدالمجید تبون به چین در بعد اقتصادی دارای اهمیت ویژه ای است. او به دنبال تنوع بخشی به اقتصاد و شتاب بخشی به رشد اقتصادی الجزایر است و در این زمینه می خواهد از قدرت و ظرفیت اقتصادی چین استفاده کند. این سفر همچین برای تضمین تداوم ورود طرح های سرمایه گذاری چین به الجزایر مهم است. این سفر فرصتی برای کسب حمایت بیشتر چین برای پیوستن الجزایر به گروه بریکس است.

پایان/

۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 26442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =