بریکس بلای جان نظم آمریکایی دلار-محور جهان

«المانیتور» سیاست های گروه بریکس را بلای جان نظم آمریکایی جهان دانست و افزود کشورهای زیادی در صف عضویت در این گروه قرار دارند، یکی از آن ها ایران است که با این اقدام به دنبال شکست آمریکا می باشد.

به گزارش تحریریه، درحالی‌که ایران صادرات به کشورهای عضو «بریکس» را تا حد چشم‌گیری افزایش و درخواست خود را برای پیوستن به این سازمان ارایه کرده، تارنمای آمریکایی «المانیتور» در یادداشتی نوشت: به‌دنبال تلاش تهران به‌قصد پیوستن به ائتلاف پنج‌ عضوی بریکس که به‌عنوان جایگزینی برای سلطه‌ی اقتصادی و سیاسی غرب در نظر گرفته شده، ایران تجارت با کشورهای عضو این گروه افزایش را داده است.

«جک داتون» در این گزارش تصریح کرد بریکس متشکل از اقتصادهای نوظهور برزیل، چین، هند، روسیه و آفریقای جنوبی است و به نقل از «مؤسسه‌ی مطالعات امنیتی» آفریقای جنوبی، این اتحادیه ۴۲ درصد از جمعیت و ۲۶ درصد از اقتصاد جهان را شامل می‌شود.

نویسنده همچنین به آمارهای داخلی منتشر شده در رسانه های ایران و نیز داده‌های گمرک استناد کرد و عنوان داشت ارزش تجارت غیرنفتی ایران با اعضای بریکس به ۳۸٫۴۲ میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال قبل ۱۴ درصد افزایش داشت.

نظم چندقطبی و اقتصاد مقاومتی

نویسنده تاکید دارد ایران که جایگاه دوم در ذخایر گازی جهان را دارد، برای اولین بار در ژوئن سال ۲۰۲۲ قصد خود را برای پیوستن به این اتحادیه اعلام کرد.

کانال اخبار راهبردی افزود «جیسون برادسکی» پژوهشگر «مؤسسه‌ی خاورمیانه» به المانیتور عنوان داشت «دلیل ایران از پیوستن به بریکس بازتاب دیدگاه نظام جمهوری ‌اسلامی در خصوص نظم جهانی چندقطبی است.»

وی ادامه داد: «تلاش ایران برای پیوستن به بریکس با هدف ایجاد مجرای مالی برای فشار به غرب به‌عنوان بخشی از مفهوم اقتصاد مقاومتی است.»

بریکس بلای جان نظم آمریکایی دلار-محور جهان

اکنون با تعمیق محور شرق(محور تهران مسکو پکن) و افزایش روابط با برزیل به‌ویژه پس از انتخاب «لولا داسیلوا» و گریز هند و آفریقای جنوبی از قرار گرفتن در جبهه‌ی غرب در قبال نبرد اوکراین، فرصتی برای پیوستن به چنین اتحادی احساس می‌شود.

تحریم‌ها با انقلاب‌اسلامی شروع شد

براساس تحلیل «جک داتون» غرب از زمان وقوع انقلاب‌ اسلامی کوشید ایران را طرد و اقتصادش را با تحمیل تحریم‌ دچار مشکل کند. به گفته‌ی برادسکی «با پیوستن ایران به بریکس همچنان تحریم‌ های آمریکا پابرجاست و کشوهای عضو بریکس نیز در معرضِ خطرِ قرار گرفتن در فهرست کشورهای تحریم‌شده‌ی آمریکا می‌روند. پیوستن به بریکس ممکن است از نظر سیاسی به تهران کمک کند، اما از نظر اقتصادی دستاوردهای بسیار کمی خواهد داشت!»

«المانیتور» در ادامه اذعان کرد نکته‌ی حایز اهمیت این است که ایران تنها کشور منطقه نیست که به‌دنبال پیوستن به بریکس است. پنج کشور عربی الجزایر، بحرین، مصر، رژیم‌سعودی و امارات نیز به‌طور رسمی درخواست پیوستن به این گروه را داده‌اند. حتی گفته شده که تونس نیز علاقه‌مند به پیوستن به این اتحاد است.

وزرای خارجه‌ی کشورهای عضو بریکس در اوایل ژوئن در شهر «کیپ‌تاون» در آفریقای جنوبی نشستی سالانه برگزار خواهند کرد تا در مورد درخواست‌ عضویت‌های تازه بحث کنند.

پایان/

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 25554

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =