اقتصاددان برجسته آمریکایی: بریکس دلار را محو می‌کند

اقتصاددان برجسته و رئیس سابق گلدمن ساکس اعتقاد دارد دلار برای همیشه ارز برتر جهان نخواهد ماند و پنج کشور نوظهور در بریکس که در حال حاضر از نظر رشد اقتصادی از G۷ پیشی گرفته اند، عاقبت دلار را کنار می زنند.

به گزارش تحریریه، «جیم اونیل» رئیس سابق مدیریت دارایی گلدمن ساکس بر این باور است که وضعیت دلار آمریکا به عنوان ارز اصلی ممکن است با گذشت زمان و تحت شرایط خاصی توسط گروه کشورهای نوظهور بریکس به چالش کشیده شود.

ابتدا این اونیل بود که اصطلاح BRIC را ابداع کرد و بعداً شامل آفریقای جنوبی نیز شد. وی در آن زمان پیش بینی کرد که چهار کشور در حال ظهور (برزیل، روسیه، هند و چین) در راه تغییر شکل اقتصاد جهانی هستند.

این اقتصاددان در مصاحبه ای با برنامه تلویزیونی Going Underground گفت: به نظر من این ایده که دلار برای همیشه پادشاه باقی می ماند، احتمالا بعید است.

وی با بیان اینکه این اولین بار نیست که مردم در مورد پایان دلار صحبت می کنند، گفت: اگر با همین شدت نباشد، هر سال این اتفاق می افتد و احتمالاً در نهایت زمانی فرا می رسد که ارزش پول آمریکا موقعیت خود را از دست می دهد.

اقتصاددان برجسته آمریکایی: بریکس دلار را محو می‌کند

او گفت: من فکر می‌کنم اگر چین و هند به‌عنوان دو قدرت نوظهور بزرگ جهان به‌شدت بر سر مسائل به توافق برسند؛ وقتی این اتفاق رخ بدهد احتمالاً پایان سلطه دلار تسریع خواهد شد.

به گفته این اقتصاددان، شکل اقتصاد جهان از زمان ظهور مفهوم بریکس تغییر کرده است. اونیل خاطرنشان کرد: از نظر برابری قدرت خرید، سهم بریکس از تولید ناخالص داخلی جهانی در حال حاضر از نظر دلاری بیشتر از G۷ است.

به گفته وی، تعداد فزاینده ای از کشورها در حال بررسی پیوستن به بریکس هستند، اما این گروه پنج نفره باید تعیین کنند که اعضای جدید واقعاً چه چیزی را می توانند به میز مذاکره بیاورند. اونیل توضیح داد: در این صورت می‌توان به طور جدی فکر کرد که کشورهای بریکس می‌توانند به صورت اساسی و نه فقط در زمینه ارزی نوعی رقیب برای سیستم مالی آمریکا باشند. برای اینکه دلار به پایان برسد، باید جایگزینی وجود داشته باشد.

این اقتصاددان با اشاره به موضوع روسیه و تحریم‌های غرب، گفت که مسکو پس از اعمال تحریم ها، بهتر از آن چیزی ظاهر شد که انتظار می رفت، و این اساساً به دلیل ارتباط قوی آن با کشورهای عضو بریکس است. با این حال، کاملاً مشخص نیست که آیا روسیه همچنان می‌تواند با تداوم تحریم‌ها کنار بیاید، زیرا مقیاس محدودیت‌ها در حال سخت‌تر شدن است.

پایان/

۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 25796

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =