تقویت بریکس باهدف مخالفت با آمریکا

پژوهشگر برجسته آکادمی علوم روسیه معتقد است کشورهای جدید به این دلیل به دنبال پیوستن به بریکس هستند تا از دستورهای آمریکا پیروی نکنند.

به گزارش تحریریه، خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه نوشت، «تاتیانا دویچ» پژوهشگر برجسته در موسسه پژوهش های آفریقایی آکادمی علوم روسیه و کارشناس شورای امور بین الملل روسیه اعتقاد دارد تمایل کشورهای جدید برای پیوستن به بریکس به دلیل عدم تمایل آن ها به تسلیم شدن در برابر خواسته های ایالات متحده رخ می دهد.

دویچ گفت: پیش از این دنیای تک قطبی وجود داشت، اکنون در جهت چند قطبی شدن حرکت می کند. به همین دلیل کشورها رو در روی هم قرار می گیرند. کشورهایی که نمی خواهند از دستورهای ایالات متحده اطاعت کنند، تمایل دارند تا به بریکس بپیوندند.

این کارشناس تاکید کرد که کشورهای جدید برای پیوستن به بریکس تلاش می کنند تا به قدرت های جهانی - روسیه، هند و چین - نزدیک شوند.

تونس در حال بررسی عضویت در گروه بریکس است و پیش از این هم کشورهای دیگری تمایل خود را برای پیوستن به بریکس اعلام کرده بود.

«عبدالمجید تبون» رئیس جمهور الجزایر در دیدار با سردبیران رسانه های بزرگ و اصلی این کشور گفت که ورود الجزایر به بریکس بیشتر از دیگر سازمان های مالی بین المللی که در طول تاریخ به این کشور کمک کرده اند، به توسعه الجزایر کمک می کند.

تقویت بریکس باهدف مخالفت با آمریکا

به گفته «اندری توکارف» رئیس مرکز پژوهش های آفریقای جنوبی در موسسه فوق، قصد الجزایر برای پیوستن به بریکس هم برای این کشور و هم برای خود سازمان مفید است و تأثیر مثبتی خواهد داشت.

توکارف گفت: الجزایر کشوری با پتانسیل اقتصادی خوب است که از وزن سیاسی بالایی برخوردار می باشد و روابط بلندمدت بسیار خوبی را با روسیه داشته است.

گفتنی است گروه بریکس شامل کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و افریقای جنوبی است و شماری دیگر از کشورها از جمله آرژانتین، ایران برای پیوستن به آن درخواست داده اند. همچنین به گفته وزارت خارجه چین، اندونزی، ترکیه، عربستان سعودی و مصر نیز قصد دارند به عضویت این بلوک اقتصادی در بیایند.

آفریقای جنوبی از آغاز سالجاری ریاست بریکس را از چین تحویل گرفت و دوران ریاست آن تا پایان سال 2023 ادامه خواهد داشت. سپس این جایگاه به کشور دیگری منتقل می شود.

پایان/

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 25457

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =