پیوستن ایران به بریکس به معنای بی اثر شدن تحریم‌های غرب است

نایب رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس اعتقاد دارد بدون شک تحقق دیپلماسی اقتصادی در گرو پیوستن به پیمان های چندجانبه بین المللی است زیرا می تواند ویژگی هایی مانند مبادله بدون دلار، عدم توجه به تحریم های غرب و غیره را برای کشورمان رقم بزند.

به گزارش تحریریه، عباس مقتدایی در رابطه با اهمیت سفر وزیر امور خارجه کشورمان به آفریقا جنوبی به منظور شرکت در اجلاس بریکس، گفت: طی چند ماه گذشته موضوع پیوستن جمهوری اسلامی به کشورهای عضو بریکس مطرح شده که دارای پیام مهمی است؛ در واقع این مهم نشان می دهد ایران قدرت نوظهور اقتصادی بوده و پیمان های منطقه ای درصدد جذب ایران به عنوان عضو هستند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در این راستا، اظهار کرد: گروه بریکس از کشورهایی مانند چین، هند، روسیه، برزیل و آفریقای جنوبی تشکیل شده که همگی این سرزمین ها دارای جمعیت قابل تاملی هستند و این امر پشتوانه خوبی برای تامین منافع مشترک اقتصادی بشمار می رود.

وی با اشاره به اینکه نباید فراموش کرد کشورهایی مانند روسیه و چین از جمله کشورهایی هستند که قدرت اقتصادی محسوب شده و عضو پیمان هایی مانند سازمان همکاری های شانگهای هستند، افزود: اقتصاد، انرژی، امنیت و غیره از جمله موضوعات دستورکار گروه یاد شده است لذا حضور این کشورها و همچنین پیوستن ایران قوی به بریکس می تواند ظرفیت های جدید اقتصادی و ... ایجاد کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به مولفه های قدرت ایران برای حضور در بریکس، تصریح کرد: صدور خدمات فنی و مهندسی، تجهیزات پزشکی و درمانی، محصولات کشاورزی، انرژی، نانو و ... از جمله مواردی هستند که کشورهای بریکس برایشان دارای اهمیت است و ایران می تواند در این حوزه ها فعال باشد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه دیپلماسی و سیاست خارجی ایران با محوریت افزایش تعامل با همه کشورهای دنیا خصوصا کشورهای غیر غربی پیش می رود، افزود: کشورهای آفریقایی مانند آفریقای جنوبی و آمریکای جنوبی مانند برزیل از جمله کشورهایی هستند که مستقل بوده و تحت تاثیر سیاست های استعماری نیستند لذا بستر همکاری دوجانبه در ابعاد اقتصادی با آنها وجود دارد.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خانه ملت، با یادآوری اینکه کشورهای متعددی تقاضای عضویت در بریکس را دارند لذا دعوت از ایران برای حضور در این اجلاس بیانگر جایگاه ویژه جمهوری اسلامی است، خاطرنشان کرد: بدون شک تحقق دیپلماسی اقتصادی در گرو پیوستن به پیمان های چندجانبه بین المللی است زیرا می تواند ویژگی هایی مانند مبادله بدون دلار، عدم توجه به تحریم های غرب و غیره را برای کشورمان رقم بزند.

پایان/

۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 25806

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =