جذابیت سازمان شانگهای برای کشورهای خاورمیانه

سازمان همکاری شانگهای (SCO) در شکست هژمونی غرب به رهبری آمریکا و گروه ۷ نقش اساسی دارد. این سازمان برای تشکیل نظام چند قطبی که در آن ثروت ها به طور عادلانه تری تقسیم شود و توسعه پایدار در کشورهای عربی و آفریقایی تحقق یابد، تلاش می کند.

به گزارش تحریریه، «ابوبکر الدیب» مشاور مرکز پژوهش ها و بررسی های «العربی» مصر و پروهشگر روابط بین الملل به بخش عربی زبان خبرگزاری «شینهوا» گفت: بسیاری از کشورهای جهان به ویژه کشورهای خاورمیانه و کشورهای عربی به چندین دلیل برای پیوستن به سازمان همکاری های شانگهای (SCO) تلاش می کنند. این کشورها برای همکاری در زمینه های سیاسی، تجاری، اقتصادی، علم و فناوری، فرهنگ و آموزش تمایل دارند.

وی افزود تمایل این کشورها به این دلیل ست که سازمان همکاری های شانگهای، تقویت اعتمادسازی و افزایش همگرایی در میان کشورهای عضو را هدف قرار داده است. افزون بر این، چین و روسیه در این سازمان نقش سازنده ای را بازی می کنند. این نقش سبب تقویت همکاری در عرصه های اقتصاد، انرژی، مبارزه با تروریسم و افراط گرایی و مبارزه با تجارت غیر قانونی مواد مخدر و ... می شود.

In boost to China, UAE and Kuwait become 'dialogue partners' in Shanghai  Cooperation Organization - Al-Monitor: Independent, trusted coverage of the  Middle East

این پژوهشگر روابط بین الملل گفت: سازمان همکاری های شانگهای در شکست هژمونی غرب به رهبری آمریکا و گروه هفت نقش اساسی دارد. سازمان همکاری شانگهای برای تشکیل نظام چند قطبی که در آن ثروت ها به طور عادلانه تقسیم شود و توسعه پایدار در کشورهای عربی و آفریقایی تحقق یابد، تلاش می کند.

به باور این تحلیلگر، از دیگر دلایل کشورهای منطقه خاورمیانه برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس آن است که این کشورها بتوانند از منافع سیاسی و اقتصادی خود دفاع کنند.

این کارشناس مصری پیش بینی کرد که مبادلات تجاری میان کشورهای عربی و چین پس از پیوستن این کشورها به سازمان همکاری های شانگهای به ۴۰۰ میلیارد دلار برسد. این موضوع همکاری دوجانبه را تقویت خواهد کرد و سبب سرمایه گذاری مشترک کشورها در طرح ابتکار عمل «کمربند و جاده» خواهد شد.

جذابیت سازمان شانگهای برای کشورهای خاورمیانه

این تحلیلگر مصری معتقد است: روابط چین و کشورهای عربی طی سال های گذشته گسترش یافته است. حجم مبادلات تجاری میان چین و کشورهای عربی در سال ۲۰۲۱میلادی حدود ۳۳۰ میلیارد دلار بود که این رقم نسبت به یک سال قبل افزایش ۳۷ درصدی را نشان می دهد.

چین بزرگترین شریک تجاری کشورهای عربی است. حجم تجارت چین و کشورهای آفریقایی هم در سال ۲۰۲۱ میلادی به رقم ۲۵۴.۳ میلیارد دلار رسیده بود.

پایان/

۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 26400

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =