جهان چندقطبی، رهاورد همکاری چین با ایران و عربستان

موافقت شورای وزیران عربستان برای پیوستن به «سازمان همکاری شانگهای» به عنوان شریک گفتگو اقدام جدیدی در مسیر پرشتاب تقویت روابط با چین و نه تنها گامی برای دستیابی به عضویت کامل در این سازمان بلکه دوری بیشتر از آمریکا است.

به گزارش تحریریه، بخش عربی زبان خبرگزاری «آناتولی» ترکیه نوشت، شورای وزیران عربستان به ریاست «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه این کشور با ملحق شدن عربستان به سازمان همکاری های شانگهای به عنوان شریک گفت و گو موافقت کرد. این موافقت همزمان با گفت و گوی «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان و دو روز پس از امضای توافق میان شرکت آرامکو عربستان برای سرمایه گذاری بیش از ۱۲ میلیارد دلار در چین صورت گرفته است.

اگر چه آمریکا این اقدام عربستان را کم اهمیت جلوه می دهد، اما واشنگتن از افزایش نفوذ چین در منطقه خلیج فارس به ویژه پس از توافق ایران و عربستان و توافق همکاری چین و عربستان نگران است.

طبق این تحلیل، پس از کاهش وابستگی واشنگتن به نفت منطقه خلیج فارس و سهل انگاری آمریکا در تضمین امنیت عربستان، اکنون ریاض برای تنوع بخشیدن به شرکای خود در شرق تلاش می کند، اما بازهم به آمریکا به عنوان بزرگترین تامین کننده سلاح خود نگاه می کند. از زمان به قدرت رسیدن «جو بایدن» در آمریکا روابط واشنگتن و ریاض به نوعی تیره شده است و ریاض راهبرد تنوع بخشی به همپیمانان خود را در چارچوب رویکرد جدید خود درباره برقراری روابط با کشورهای آسیایی دنبال می کند.

Opinion| The Russian-Chinese summit and the new multilateral world -  Dailynewsegypt

موافقت شورای وزیران عربستان برای پیوستن به سازمان همکاری های شانگهای به عنوان شریک گفت و گو اقدام جدیدی در مسیر پرشتاب برای تقویت روابط با چین است. واشنگتن با احتیاط تقویت نفوذ و همکاری چین با بزرگترین همپیمان آمریکا در منطقه خلیج فارس را زیر نظر دارد. اگرچه آمریکا تلاش می کند پیوستن عربستان به شانگهای را کم اهمیت جلوه دهد اما این اقدام که از سوی چین و روسیه هدایت می شود و یکی از عوامل مهم برای از بین بردن هژمونی سیاسی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی غرب است.

در بخشی از گزارش تارنمای خبرگزاری آناتولی آمده است، این اقدام شورای وزیران عربستان به عنوان شریک گفت و گو گامی برای دستیابی به عضویت کامل این سازمان در میان مدت است. این موضوع عربستان را بیشتر به چین و روسیه نزدیک می کند و از آمریکا دور خواهد ساخت. پس از اکتشاف و استفاده از نفت رسوبی در آمریکا، عربستان و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس اهمیت راهبردی خود را در تامین نیازهای انرژی آمریکا از دست داده اند. در برابر آن چین به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت به طور افزون به نفت عربستان و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس وابسته شده است. منافع چین در آن است که نفت این منطقه به چین صادر شود. این مهم با ثبات در منطقه امکان پذیر است. در اینجا منافع عربستان و چین همسو است. امضای توافق عربستان و ایران با نظارت چین به ویژه پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان با پهپادها بیانگر اهمیت چین به ثبات منطقه است. رئیس جمهوری چین در نخستین موضوع گیری خود درباره توافق عربستان و ایران گفت این توافق در تقویت همگرایی و همکاری منطقه نقش اصلی را بازی خواهد کرد.

جهان چندقطبی، رهاورد همکاری چین با ایران و عربستان

بر این اساس پایان دادن به تنش میان دو بازیگر اصلی خلیج فارس با نظارت چین سبب می شود چین به نخستین ضامن امنیت منطقه تبدیل شود. به ویژه این در شرایطی است که چین امنیت انرژی و امنیت ملی خود را به این موضوع وابسته می داند. عربستان بزرگترین صادر کننده نفت و چین بزرگترین وارد کننده این ماده است و سرمایه گذاری ها همکاری راهبردی میان دو کشور را تقویت خواهند کرد. علاوه بر این سرمایه گذاری میلیاردها دلاری عربستان در بازارهای چین می تواند پیوستن عربستان به شانگهای را تقویت سازد.

خبرگزاری رویترز در این زمینه نوشت: همکاری و نزدیک شدن سیاسی و اقتصادی پکن و ریاض از دسامبر گذشته طراحی شد و گام به گام در حال اجرایی شدن است. چین با همکاری تنگاتگ با عربستان و دیگر همپیمانان خود می تواند به دور از سلطه آمریکا، جهان چند قطبی را شکل دهد. فشارهای آمریکا به عربستان در زمینه حقوق بشر و افزایش تولید نفت سبب شده است که روابط عربستان با چین تقویت شود. زیرا چین در مسائل حقوق بشری عربستان دخالت نمی کند.

پایان/

۲۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 24964

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =