افسار بازار نفت، در دستان چین یا آمریکا؟

هرچند گزارش ها نشان می دهد که عربستان سعودی بزرگترین صادر کننده نفت به چین است ولی این کشور مقدار زیادی نفت از ایران و روسیه وارد می کند. اگر نفت روسیه را که به نام دیگر کشورها به چین صادر می شود در نظر بگیریم، متوجه خواهیم شد که روسیه بزرگترین صادر کننده نفت به چین است.

به گزارش تحریریه، «ایندیپندنت عربی» نوشت، چین در سال های گذشته توانسته است با مداخله در بازار نفت، مانع افزایش بیش از حد قیمت ها شود و اکنون نیز همان سیاست را ادامه می هد. چین در سال ۲۰۲۱ مقدار زیادی نفت را با برداشت از ذخایر تجاری و راهبردی خود وارد بازار کرد تا مانع رسیدن قیمت آن به بشکه ای ۱۰۰ دلار شود و موفق هم شد.

برنامه چین در آغاز سال ۲۰۲۲ پر کردن مجدد مخازن راهبردی نفت خود همزمان با کاهش فصلی تقاضای نفت و کاهش قیمت آن بود ولی حمله روسیه به اوکراین همه چیز را تغییر داد و موجب افزایش شدید قیمت نفت شد و در پی آن، چین نفت بیشتری از مخازن راهبردی خود برداشت کرد. اما کاهش چشمگیر قیمت نفت روسیه در مقایسه با نفت خام برنت، همزمان با محدودیت رفت و آمد در شهرهای چین برای جلوگیری از شیوع کرونا که مصرف سوخت را کاهش داد، به چین فرصت داد مخازن نفت خود را دوباره با قیمتی پایین پر کند به طوری که اکنون میزان ذخایر نفت چین از یک میلیارد بشکه فراتر رفته و ۲۰۰ میلیون بشکه از ذخایر نفت آمریکا بیشتر است.

وجود این ذخایر عظیم نفت در چین به این کشور امکان می دهد با برداشت از این ذخایر مانع افزایش قیمت نفت شود. هرچند گزارش ها نشان می دهد که عربستان سعودی بزرگترین صادر کننده نفت به چین است ولی این کشور مقدار زیادی نفت از ایران و روسیه وارد می کند. اگر نفت روسیه را که به نام دیگر کشورها به چین صادر می شود در نظر بگیریم، متوجه خواهیم شد که روسیه بزرگترین صادر کننده نفت به چین است.

هرچند الکساندر نوواک، معاون نخست وزیر روسیه و وزیر سابق انرژی این کشور از کاهش تولید نفت به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز در واکنش به تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه (بشکه ای ۶۰ دلار) از سوی گروه هفت و اتحادیه اروپا سخن گفته است، ولی این تصمیم های مسکو عمدتا ماهیت سیاسی دارد و تاثیر آنها بر بازار نفت، اندک خواهد بود. همچنین توقف صادرات فرآورده های نفت روسیه در اوایل ماه فوریه کنونی، اقدامی موقت است که ریشه در شرایط جوی دارد. به همین علت می توان گفت دلیلی برای افزایش چشمگیر قیمت نفت به علت تحولات در چین و روسیه، وجود ندارد. در حالی که می توان گفت الآن این چین است که برای بازار نفت تصمیم می گیرد نه ایالات متحده که تا پیش از این تصمیم گیرنده قیمت در بازارهای نفتی بود.

منبع: دیپلماسی ایرانی

پایان/

۲۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 25039

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =