جنگ یوان و دلار در بازارهای روسیه

یوان چین در معاملات مالی روسیه دلار را به حاشیه رانده است و در ماه فوریه گذشته از یوان بیشتر از دلار در معاملات استفاده شد.

به گزارش تحریریه، روزنامه «عربی ۲۱» مصر در گزارش خود درباره استفاده از ارزهای محلی به جای دلار در معاملات روسیه و چین نوشت، یوان چین از تحریم های غرب علیه روسیه بیشترین بهره را برده و در معاملات مالی روسیه، دلار آمریکا را به حاشیه رانده است.

طبق آمار، از یوان در معاملات مالی روسیه بیشتر از دلار استفاده می شود و این ارز در سایه تحریم های غرب علیه روسیه به دلیل جنگ اوکراین موقعیتی خود را در مقایسه با دلار بالاتر برده است.

به نوشته روزنامه عربی ۲۱، خبرگزاری «بلومبورگ» در گزارشی با تکیه با معاملات روزانه در بورس مسکو نوشت، برای نخستین بار در ماه فوریه گذشته از یوان نسبت به دلار در معاملات بیشتر استفاده شد. در ماه مارس گذشته هم تفاوت این ۲ ارز مشخص شده بود. این در حالی است که حجم استفاده از ارز چین در بازارهای روسیه پیش از جنگ اوکراین اندک بود.

جنگ یوان و دلار در بازارهای روسیه

جنگ یوان و دلار در بازارهای روسیه

طبق این گزارش، ایجاد محدودیت های گسترده علیه روسیه و شرکت های این کشور سبب شد که مسکو در معاملات خارجی خود به جای استفاده از دلار و یورو از ارز کشورهایی استفاده کند که به تحریم های غرب علیه روسیه ملحق نشده اند.

وزارت دارایی روسیه پیش از این در بازارها، ارزهای خود را به جای دلار به یوان تبدیل کرد. همچنین صندوق رفاه ملی روسیه چارچوب جدیدی را به اجرا گذاشت و اجازه داد که ۶۰ درصد از اعتبارات آن به یوان تبدیل شود.

از جمله دیگر عواملی که در تقویت جایگاه یوان در روسیه نقش داشت آن بود که بانک مرکزی روسیه پیوسته به شرکت ها و افراد توصیه کرد که دارایی های خود را به روبل یا ارز کشورهای همپیمان روسیه تبدیل کنند.

جنگ یوان و دلار در بازارهای روسیه

همچنین چندی پیش برزیل و چین هم به توافق رسیدند که در معاملات دوجانبه خود از دلار چشم پوشی کنند و به جای آن از ارزهای چین و برزیل استفاده کنند. این توافق برای چین به عنوان بزرگترین رقیب برای هژمونی اقتصادی آمریکا و برای بزریل به عنوان بزرگترین اقتصاد آمریکای لاتین زمینه را فراهم می کند تا قراردادهای تجاری خود به جای دلار از ارزهای یوان چین و رئال بزریل استفاده کند.

پایان/

۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 24963

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =