دلارزدایی تهاجمی چین

چین با هدف تشدید سیاست دلارزدایی از اقتصاد خود، دارایی هایش از اوراق قرضه خزانه داری آمریکا را در ماه ژوئن به پایین ترین حد در ۱۴ سال گذشته رساند.

به گزارش تحریریه، تارنمای روزنامه «گلوبال تایمز » نوشت، داده‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا نشان می دهد که دولت چین دارایی های خود از اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا را برای سومین ماه متوالی در ژوئن کاهش داد و به ۸۳۵.۴ میلیارد دلار رساند که پایین‌ترین حد در ۱۴ سال گذشته است.

در واقع در سال های اخیر چین ۳۷ درصد بدهی های آمریکا به خود یا معادل ۴۸۰ میلیارد دلار از اوراق قرضه خزانه های آمریکا را از فارکس خارج کرده است. این تندترین روند دلارزدایی از اقتصاد چین در ۱۴ سال گذشته است که فقط در تجارت رخ نداده است.

در جدول زیر دارایی خزانه داری ایالات متحده که در مالکیت چین قرار دارد بین سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۳ مشاهده می شود.

دلارزدایی تهاجمی چین

طبق گزارش این رسانه چینی، پس از ژاپن، چین دومین دارنده اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده است، اما از آوریل ۲۰۲۲ سطح آن را زیر ۱ تریلیون دلار نگه داشته است. این دارایی ها از آگوست ۲۰۲۲ تا فوریه ۲۰۲۳ کاهش یافت، سپس با افزایش جزئی در مارس به میزان ۲۰.۳ میلیارد دلار ، دوباره کاهشی شد و در ماه آوریل سقوط کرد.

به گفته کارشناسان، این کاهش یک استراتژی بلندمدت چین است و ایالات متحده هم با سیاست های غیرمسئولانه خود به ایجاد این روند کمک کرده است، زیرا سیاست های واشنگتن در نهایت نتیجه معکوس خواهد داشت.

«شی جونیانگ» استاد دانشگاه مالی و اقتصاد شانگهای به گلوبال تایمز گفت، چین در بحبوحه تنش های دوجانبه، با هدف کاهش وابستگی به پول ایالات متحده و در عین حال تنوع بخشیدن به دارایی های فراساحلی خود، دارایی های دلاری خود را کاهش داده است.

شی گفت که چین برای جلوگیری از نوسانات بازار، کاهش بیشتری را انجام خواهد داد اما با سرعت متوسط.

ژاپن، بزرگترین دارنده اوراق قرضه آمریکا، دارایی های خود را در ماه ژوئن از ۱.۱۰ تریلیون دلار در ماه می به ۱.۱۱ تریلیون دلار افزایش داد. بریتانیا با افزایش این دارایی ها به ۶۷۲.۳ میلیارد دلار، در رده سوم باقی ماند.

در ماه ژوئن، مجموع کل خریدهای خارجی خالص اوراق بهادار بلندمدت، کوتاه مدت ایالات متحده و جریان های بانکی به ۱۴۷.۸ میلیارد دلار رسید.

در بیانیه وزارت خزانه داری ایالات متحده آمده است که خالص ورودی های خصوصی خارجی ۱۱۹.۸ میلیارد دلار و ورودی خالص رسمی خارجی ۲۸.۰ میلیارد دلار بوده است.

خارجی ها دارایی های خود را در اوراق بهادار بلندمدت ایالات متحده در ماه ژوئن افزایش دادند و خالص خرید آن ها ۲۴۴.۰ میلیارد دلار بود. خالص خرید توسط سرمایه گذاران خارجی خصوصی ۱۸۳.۹ میلیارد دلار و خالص خرید توسط موسسات رسمی خارجی ۶۰.۲ میلیارد دلار بوده است.

دلارزدایی تهاجمی چین

شبکه سی‌ان‌بی‌سی چند روز قبل به نقل از یکی از تحلیلگران Fitch Ratings هشدار داد که اگر موسسه فیچ ارزیابی خود از محیط عملیاتی صنعت آمریکا را کاهش دهد، رتبه‌بندی بانک‌های ایالات متحده، از جمله JPMorgan Chase ممکن است کاهش یابد.

«کریس ولف» هم به CNBC گفت که کاهش یک درجه ای دیگر از امتیاز صنعت آمریکا به A+ فیچ را مجبور می کند تا رتبه هر یک از بیش از ۷۰ بانک آمریکایی تحت پوشش خود را مجددا ارزیابی کند.

فیچ در بیانیهای رتبه نکول بلندمدت ناشران ارز خارجی ایالات متحده را در اول اوت از AAA به AA+ کاهش داد.

شی گفت که کاهش رتبه تاثیر منفی قابل توجهی بر بخش مالی ایالات متحده نخواهد داشت، اما پتانسیل وخامت در آینده باعث نوسانات بازار شده است.

وی تاکید کرد که وضعیت بین المللی دلار آمریکا به عنوان ارز غالب در بلندمدت کاهش می یابد زیرا کشورها به دنبال تنوع بیشتر ذخایر ارزی خود هستند و این دلیل دیگری است که برخی کشورها دارایی های خود را از بدهی آمریکا کاهش می دهند.

پایان/

۱۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 27283

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =