دلارزدایی در حیاط خلوت آمریکا

بولیوی دیگر کشور آمریکای لاتین است که باهدف کاهش وابستگی به دلار، از یوان و روبل در معاملات بین المللی خود استفاده می کند.

به گزارش تحریریه، بولیوی به آخرین کشور در آمریکای جنوبی تبدیل شده است که به طور رسمی از ارزهای جایگزین در تجارت فرامرزی خود به جای دلار آمریکا استفاده می کند، زیرا این کشور نیز به واسطه تسلط این ارز برای معاملات مالی بین المللی در منطقه دچار مشکل شده است.

«مارسلو مونته نگرو» وزیر اقتصاد بولیوی، چند روز قبل اعلام کرد که این کشور عملیات مالی به مبلغ ۲۷۸ میلیون یوان چین (۳۸.۷ میلیون دلار) را بین ماه می تا جولای سال جاری انجام داده است. این میزان معادل ۱۰ درصد از تجارت خارجی آن را در آن دوره تشکیل می دهد.

مونته نگرو در یک کنفرانس مطبوعاتی در لاپاز گفت: «صادرکنندگان موز، روی و چوب در حال انجام مبادلات با یوان هستند و همچنین واردکنندگان وسایل نقلیه و کالاهای سرمایه ای نیز از این رویه پیروی می کنند.

وی افزود که انتظار می رود سهم ارزهای جایگزین دلار در طول زمان افزایش یابد.

رویترز نیز به نقل از مقامات بانکی این کشور عنوان داشت که واردکنندگان و صادرکنندگان از فوریه با یوان و از ماه مارس با روبل روسیه از طریق Banco Union که یک وام دهنده دولتی در بولیوی است دسترسی پیدا کرده اند و با این دو ارز تجارت خود را انجام می دهند.

دلارزدایی در حیاط خلوت آمریکا

به گفته میخائیل لدنف، سفیر روسیه در بولیوی، معاملات بین بانکو یونیون (Banco Union) و گازپروم بانک روسیه علیرغم مجازات های اقتصادی اعمال شده علیه مسکو توسط غرب از سال ۲۰۲۲، "کار شرکت های روسی در بازار" را تسهیل می کند.

بولیوی در واقع همان مسیری را طی می کند که پیش از این دیگر کشورهای منطقه به ویژه برزیل و آرژانتین آغاز کرده اند. این کشورها به تازگی در تجارت خارجی خود به ارزهای جایگزین به جای دلار روی آورده اند.

بولیوی کمبود شدید دلار را تجربه کرده است و بخشی از آن ناشی از کاهش تولید گاز طبیعی می باشد است که یکی از کالاهای اصلی صادراتی این کشور است. کمبود دلار از ماه فوریه تأثیر قابل توجهی بر اقتصاد این کشور داشته است.

پایان/

۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 26739

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =