ضرر  هنگفت شرکت های غربی بابت خروج از روسیه

طبق برآورد نشریه فایننشال تایمز، شرکت های غربی بابت تعطیلی کسب وکارها و خروج از روسیه بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار ضرر کردند.

به گزارش تحریریه، روزنامه «فایننشال تایمز» گزارش داد که شرکت های بزرگ اروپایی حداقل ۱۰۰ میلیارد یورو (۱۱۰ میلیارد دلار) زیان مستقیم را از توقف فعالیت خود در روسیه در نتیجه تحریم های غرب متحمل شده اند.

بررسی این روزنامه از گزارش‌های سالانه ۶۰۰ گروه تجاری اروپایی و صورت‌های مالی سال ۲۰۲۳ آن ها نشان می دهد که ۱۷۶ شرکت کاهش ارزش دارایی‌ها، هزینه‌های مربوط به ارز خارجی و سایر هزینه‌های یکباره را در نتیجه فروش، بسته شدن یا کاهش کسب وکار شان در روسیه ثبت کردند.

این روزنامه خاطرنشان کرد که این رقم اثرات غیرمستقیم اقتصاد کلان ناشی از درگیری اوکراین مانند هزینه های انرژی و کالاهای بالاتر را شامل نمی شود.

این گزارش خاطرنشان کرد که بیشترین کاهش سود و افزایش هزینه‌ها در بخش انرژی ثبت شده است و سه غول انرژی به تنهایی - BP، Shell و TotalEnergies در مجموع هزینه‌های ۴۵ میلیارد دلاری را گزارش کردند.

فایننشال تایمز امعتقد است که زیان‌های ناشی از افزایش قیمت‌های نفت و گاز بسیار بیشتر بود. با اینحال شرایط به این گروه‌ از تجارت ها کمک کرد تا سود کل حدود ۱۰۴ میلیارد دلاری را در سال گذشته گزارش کنند.

بر اساس این نظرسنجی، شرکت های آب و برق هم به طور مستقیم ۱۶ میلیارد دلار آسیب دیدند. علاوه بر این شرکت های صنعتی غربی، از جمله خودروسازان نیز ۱۵ میلیارد دلار ضرر مالی مستقیم دیده اند. شرکت‌های مالی از جمله بانک‌ها، بیمه‌گران و شرکت‌های سرمایه‌گذاری هم بیش از ۱۹ میلیارد دلار هزینه ناشی از پرداخت‌ها و سایر هزینه‌ها ثبت کرده‌اند.

ضرر  هنگفت شرکت های غربی بابت خروج از روسیه

این گزارش همچنین به داده‌های دانشکده اقتصاد کیف هم اشاره کرد که نشان می‌دهد بیش از ۵۰ درصد از ۱۸۷۱ شرکت اروپایی در روسیه که قبل از درگیری در روسیه بودند، هنوز در این کشور فعال هستند. برخی از این شرکت ها عبارتند از UniCredit ایتالیا، Raiffeisen اتریش، Nestle سوئیس و Unilever بریتانیا.

«آنا ولاسیوک» پژوهشگر KSE، ادعا دارد گروه‌هایی که هنوز در روسیه فعالیت می‌کنند در حال انجام یک قمار پرخطر هستند.

او به فایننشال تایمز اظهار داشت که قوانین سختگیرانه تر خروج که توسط مسکو معرفی شده است، مصادره دارایی ها را محتمل کرده و استخراج هر گونه سود سهام از این مشاغل تقریبا غیرممکن شده است.

به گفته تحلیلگران دانشگاه ییل، پس از آغاز عملیات نظامی مسکو در اوکراین، بیش از ۱۰۰۰ شرکت غربی تحت فشار تحریم ها، بازار روسیه را ترک کردند. در نتیجه، روسیه مجبور شد به سوی شرکای غیر غربی، به ویژه چین و هند، تغییر جهت دهد.

ضرر  هنگفت شرکت های غربی بابت خروج از روسیه

آمارها نشان می‌دهد که شرکت‌های چینی با موفقیت توانسته اند تا شکاف‌های برندهای غربی را پر کنند. چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت روسیه با هند رقابت می کند و بزرگترین واردکننده محصولات کشاورزی روسیه از اتحادیه اروپا پیشی گرفته است.

تجارت روسیه و چین در سال ۲۰۲۲ نزدیک به یک سوم رشد کرد و به ۱۸۵ میلیارد دلار رسید و مسکو را در بین ۲۰ شریک بزرگ پکن از نظر رشد تجاری قرار داد.

مقامات هر دو کشور می گویند که هدف گردش مالی ۲۰۰ میلیارد دلاری را برای سال ۲۰۲۴ در نظر گرفته اند اما این آمار ممکن است زودتر از حد انتظار محقق شود.

پایان/

۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 26873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ل IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      0 0
      روبل روسیه=پهن گوسپند🤮🤣🤣