یوان یورو را ضربه فنی کرد

رویترز اعلام کرد که نرخ های بهره پایین باعث هجوم سرمایه گذاران جهان به سوی ارز چین و پیشی گرفتن یوآن از یورو شده است.

به گزارش تحریریه، خبرگزاری «رویترز» چند روز قبل گزارش داد که شرکت های جهان از طریق خرید اوراق قرضه به یوان سود بی سابقه ای را به دست می آورند و وام های سنگینی را از وام دهندگان چینی با نرخ های بهره پایین می گیرند. این در حالی است که هزینه استفاده از بانک های غربی سر به فلک کشیده است.

این خبرگزاری اضافه کرد که شرکت‌ها و بانک‌های بین‌المللی در حال افزایش مقادیر بی‌سابقه نقدینگی خود از طریق اوراق قرضه چینی «پاندا» (panda) و «دیم سام» (dim sum) به یوان هستند.

«فیونا لیم» استراتژیست ارشد FX در Maybank می‌گوید «در حالی که ماهیت کلی داستان برای سرمایه‌گذاران چینی که به دنبال رشد هستند قانع‌کننده نیست، افت ارزش یوان و همچنین کاهش نرخ ها به ارزان‌تر شدن هزینه های وام‌گیری منجر شده است».

تقویت بازار استقراض در چین، یوان را به دومین ارز بزرگ تامین مالی تجاری جهان تبدیل کرده و آن را بالاتر از یورو قرار داده است. رویترز افزود: این تحولات منعکس کننده جاه طلبی های پکن برای افزایش سهم یوان در تامین مالی جهانی است.

یوان یورو را ضربه فنی کرد

بر اساس این گزارش، بانک ملی کانادا در ماه اکتبر ۱ میلیارد یوان (۱۳۸.۶ میلیون دلار) اوراق قرضه پاندا سه ساله را با نرخ ۳.۲ درصد به دست آورد. این در حالی است که نرخ بهره داخلی ۴.۵ درصد بود.

بانک خلق چین (PBOC) بانک‌ها را تشویق می کند که به شرکت‌های بین‌المللی وام بدهند و از این طریق اجازه استفاده گسترده‌تر از یوان را در خارج از کشور داده است.

PBOC ماه گذشته در گزارشی اعلام کرد: اوراق قرضه پاندا به طور پیوسته عملکرد رنمینبی را به عنوان یک ارز تامین مالی ارتقا می دهد.

داده‌های سوئیفت هم نشان می دهد که یوان چین در ماه سپتامبر رشد بی‌سابقه‌ای را نشان داده است زیرا سهم آن در پرداخت‌های بین‌المللی به ۵.۸ درصد رسید، میزان این شاخص در ابتدای سال ۳.۹ درصد بود. این برای اولین بود که در بازار جهانی یوآن از یورو بالاتر قرار گرفت.

سهم رو به رشد یوان در معاملات فرامرزی نشان دهنده روند دور شدن چین از دلار آمریکا و همچنین تلاش پکن برای ترویج استفاده از پول ملی خود است.

پایان/

۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 28162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =