چرخه بی‌پایان تورم در آرژانتین

بانک مرکزی آرژانتین برای مقابله با بحران اقتصادی و تورم عمیقی که ۴۰ درصد شهروندان را زیر خط فقر فرستاد، نرخ بهره را به ۱۳۳ درصد افزایش داد.

به گزارش تحریریه، بانک مرکزی آرژانتین چند روز قبل برای ششمین بار در سال جاری نرخ بهره معیار این کشور را افزایش داد. این نهاد اعلام کرد اقدام فوق در تلاش برای مقابله با افزایش قیمت‌ها صورت گرفته که به شدت بر درآمدها تأثیر گذاشته و میلیون‌ها نفر را به زیر خط فقر کشانده است.

در همین راستا و اندکی پس از تورم ماه گذشته، نرخ بهره در این کشور آمریکای لاتین از ۱۱۸ درصد به ۱۳۳ درصد افزایش یافت. آمارها نشان می دهند که قیمت‌های مصرف‌کننده در این کشور نسبت به ماه قبل ۱۲.۷ درصد و به صورت سالانه ۱۳۸ درصد افزایش یافته است که این بالاترین نرخ در سه دهه اخیر به شمار می رود.

بر اساس گزارش موسسه ملی آمار و سرشماری (INDEC) که ماه گذشته منتشر شد، افزایش قیمت ها نرخ فقر در آرژانتین را در نیمه اول سال ۲۰۲۳ به ۴۰.۱ درصد رساند. این بدان معناست که از هر پنج نفر در آرژانتین، دو نفر در حال حاضر زیر خط فقر زندگی می کنند. بعبارت دیگر حدود ۱۱.۸ میلیون نفر از جمعیت آرژانتین اکنون زیر خط فقر زندگی می کنند.

چرخه بی‌پایان تورم در آرژانتین

گزارش دیگری توسط اندیشکده مرکز سیاست اقتصادی آرژانتین (CEPA) نیز نشان می دهد که دستمزدها هم در این کشور قادر به جبران تورم نیستند، به طوری که متوسط دستمزد تنها ۸۵.۶ درصد از سبد غذایی اساسی مردم را در ماه اوت پوشش می داد.

برخی تحلیلگران معتقدند که با توجه به عمق این بحران اقتصادی، آخرین افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی خیلی دیر صورت گرفته است.

یک مدیر بانک خصوصی در این کشور که خواست نامش فاش نشود به رویترز اظهار داشت: افزایش نرخ بهره دیگر مفید نیست، انتظار بهبود وجود ندارد. در هر صورت افزایش بهره در حال حاضر مانع از پرواز ارزش پزو در مقابل دلار نمی‌شود.

کارشناسان در موسسات غیردولتی اما سطح تورم در سال جاری را بالاتر و حدود ۱۷۳ درصد پیش‌بینی می‌کنند. این در حالی است که آژانس رتبه‌بندی مودی تورم برای امسال را ۲۰۰ درصد و برای سال آینده میلادی ۳۵۰ درصد برآورد کرده است.

تصمیم برای افزایش اخیر در نرخ بهره تنها ده روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری در این کشور که قرار است در ۲۲ اکتبر برگزار شود، اتخاذ شد. بیشتر نامزدهای پست ریاست جمهوی قول داده اند که هزینه های خود را کاهش دهند تا موضوع کسری مالی آرژانتین که به عنوان یک عامل اصلی در ایجاد تورم مطرح است، رفع شود.

با این حال، «خاویر مایلی» یکی از نامزدها که در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری در ماه اوت پیروز شد، تمرکز مبارزات انتخاباتی خود را بر خلاص شدن از پزو به عنوان پول ملی و پذیرش دلار آمریکا به جای آن قرار داده است.

پایان/

۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 27864

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =