رکوردشکنی فقر در آرژانتین

بررسی جدید یک موسسه در آرژانتین نشان می دهد که اصلاحات «شوک درمانی» رئیس جمهور جدید قیمت کالاهای اساسی را بالاتر برده و با کاهش شدید قدرت خرید مردم، آمار فقر را در این کشور به اوج رسانده است.

به گزارش تحریریه، موسسه «رصد بدهی اجتماعی» دانشگاه کاتولیک آرژانتین در آخرین گزارش خود که اواخر هفته گذشته منتشر شد، اعلام کرد که سطح فقر در آرژانتین در ماه ژانویه به دنبال اصلاحات اقتصادی عمیق صورت گرفته از سوی رئیس جمهور تازه منصوب شده «خاویر مایلی» به بالاترین حد چند ساله خود رسید.

بر اساس این داده ها، سهم افراد در فقر در کشور آرژانتین در ماه گذشته به ۵۷.۴ درصد افزایش یافت که بالاترین میزان از سال ۲۰۰۴ بود. این رقم از ۴۴.۷ درصد در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳، یعنی قبل از روی کار آمدن مایلی،تا به حال افزایش یافته است.

رئیس جدید دولت آرژانتین در آنچه اصلاحات «شوک درمانی» نامید، مجموعه‌ای از اقدامات را با هدف تثبیت اقتصاد در حال نابودی آرژانتین ارائه کرده است. از جمله راهکارهای وی کاهش ارزش پزو تا ۵۰ درصد در برابر دلار آمریکا و افزایش نرخ بهره کلیدی به ۱۳۳ درصد بوده است.

در همین چند ماه اقدامات رئیس جمهوری جدید افزایش قیمت مصرف کننده را به دنبال داشته است. بر اساس داده‌های رسمی منتشر شده در اوایل ماه جاری، تورم سالانه در آرژانتین در ژانویه به بالاترین میزان در سه دهه گذشته یعنی ۲۵۴ درصد رسید. این به نوبه خود باعث سقوط درآمد خانوارها و کاهش شدید قدرت خرید مصرف کننده و تشدید سطح فقر در این کشور شده است.

رکوردشکنی فقر در آرژانتین

این گزارش خاطرنشان کرد که بیشترین افزایش سطح فقر در میان خانوارهای طبقه متوسطی رخ داده است که از برنامه های اجتماعی بهره مند نبوده اند. علاوه بر این فشارهای اقتصادی در میان کارگران کم مهارت هم یبشتر شده است. بر اساس این داده ها، درصد آرژانتینی هایی که «فقیر» تلقی می شوند در ژانویه به ۱۵ درصد افزایش یافته است حال آنکه این رقم در سه ماهه سوم سال گذشته ۹.۶ درصد بود.

«آگوستین سالویا» رئیس موسسه رصدبدهی اجتماعی، به شبکه خبری La Nacion گفت که انتظار ندارد سطح فقر از این رقم خیلی بیشتر شود، اما وی هشدار داد که وضعیت احتمالاً قبل از بهتر شدن بدتر خواهد شد.

وی تصریح کرد: در فوریه و مارس وضعیت بدتر خواهد شد، اما سقف آمار فقر آرژانتین در حدود ۶۰ درصد خواهد بود. در هر صورت اما این انتظار وجود دارد که طی دو یا سه ماه آینده وضعیت این کشور اندکی بهبود یابد.

مایلی چند روز قبل در یک پست رسانه اجتماعی به گزارش موسسه فوق واکنش نشان داد و مدعی شد که انجام اصلاحات بیشتر به کاهش بحران در این کشور منجر خواهد شد.

رئیس جمهوری آرژانتین در پیام خود عنوان داشت که براساس آمار، از هر ۱۰ آرژانتینی ۶ نفر فقیر هستند. چنین ویرانی در صد سال اخیر در تاریخ مغرب زمین بی سابقه بوده است. سیاستمداران باید درک کنند که مردم به تغییر رای دادند و ما جان خود را برای ایجاد آن خواهیم داد.

پایان/

۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28903

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =