کاهش صادرات نفت عربستان به آمریکا/ عربستان قیمت نفت را صعودی کرد

اندکی پس از مطرح شدن عضویت عربستان در بریکس تولید و صادرات نفت این کشور به بازار کاهش یافته است و قیمت نفت افزایشی شد.

به گزارش تحریریه، همزمان با عضویت عربستان در بریکس صادرات نفت ریاض به ایالات متحده و دیگر کشورها به پایین ترین حد خود در چند سال اخیر رسید و قیمت نفت به سمت ثبت رکورد قیمتی چندماهه حرکت می کند.

ائتلاف اقتصادی بریکس در اجلاس سالانه سال ۲۰۲۳ خود یک برنامه توسعه چشمگیر را تصویب کرد. این بلوک در نشست اخیر خود از عربستان سعودی، ایران، مصر، امارات متحده عربی، آرژانتین و اتیوپی برای عضویت دعوت کرد. بسیاری از کارشناسان انتظار دارند که این تصمیم پیامدهای ژئوپلیتیکی مهمی داشته باشد.

به نظر می رسد این کشورها اکنون در حال تصمیم گیری و شکل دهی به آینده هستند. صادرات نفت کشور جدید بریکس، عربستان سعودی به ایالات متحده و دیگر کشورها به پایین ترین رقم در شش سال گذشته رسیده است. علاوه بر این، این تحول زمانی رخ داد که ریاض در حال کاهش تولید نفت است که تأثیر قابل‌توجهی بر ایالات متحده داشته است.

کاهش صادرات نفت عربستان به آمریکا/ عربستان قیمت نفت را صعودی کرد

عربستان سعودی در تلاش برای حفظ بازار تحت فشار نفت خام، صادرات خود را ۱ میلیون بشکه در روز کاهش داده است. بنابراین، آنها تولید نفت خود را به پایین ترین سطح از سال ۲۰۲۱ تاکنون کاهش داده اند. همزمان صادرات نفت این کشور به چین نیز به پایین ترین سطح خود از تابستان ۲۰۲۰ تاکنون کاهش یافته است و صادرات به ایالات متحده هم به ۸۱۰۰۰ بشکه در روز کاسته شد. در نتیجه، پس از کاهش تولید، عربستان اکنون نزدیک به ۹ میلیون بشکه در روز تولید دارد.

تحلیلگران انتظار دارند این سرعت کاهش تا پایان سپتامبر ادامه داشته باشد و کاهش‌های مشابه از سوی دیگر کشورهای عضو اوپک پلاس نیز انجام شود.

تارنمای «اویل پرایس» در این زمینه نوشت، صادرات نفت خام عربستان در ماه آگوست به پایین‌ترین سطح در دو سال و نیم اخیر رسید، زیرا این کشور به کاهش تولید روزانه یک میلیون بشکه‌ای ادامه می دهد تا بازارها را در کنترل نگه دارد و قیمت نفت را بالا ببرد.

محموله های صادرکننده بزرگ نفت خام جهان در ماه اوت به پایین ترین سطح از مارس ۲۰۲۱ کاهش یافت و به حدود ۵.۶ میلیون بشکه در روز رسید. داده های اولیه گردآوری شده توسط بلومبرگ هم نشان می دهند که صادرات این کشور به چین و ایالات متحده هم به پایین ترین حد چند ساله سقوط کرده است.

حجم صادرات نفت خام عربستان در ماه جولای گذشته حدود ۶.۳ میلیون بشکه در روز بود. کاهش تولید عربستان به این معنی است که این کشور اکنون حدود ۹ میلیون بشکه در روز تولید می کند و حداقل تا پایان سپتامبر به این کار ادامه خواهد داد.

بر اساس بررسی های بلومبرگ، صادرات نفت خام عربستان به چین به پایین‌ترین میزان از ژوئن ۲۰۲۰ رسید و صادرات نفت آن به ژاپن و کره جنوبی هم به پایین‌ترین سطح از ۲۰۱۷ کاهش یافته است. صادرات عربستان به ایالات متحده هم به کمترین میزان در حداقل شش سال گذشته رسید زیرا روزانه ۸۱۰۰۰ بشکه نفت را به آمریکا می فرستد.

به گفته تحلیلگران، کاهش تولید عربستان باعث محدود شدن بازار و کاهش موجودی‌ انبارها شده است. بسیاری انتظار دارند که سعودی‌ها هفته آینده تمدید دیگری را برای کاهش تا ماه اکتبر اعلام کنند.

«وارن پترسون» رئیس بخش استراتژی کالا در ING اظهار داشت «کاهش تولید اوپک پلاس و به ویژه کاهش داوطلبانه اضافی عربستان سعودی، به این معنی است که بازار در حال مصرف و کم کردن از ذخایر خود است».

وی افزود: ما انتظار داریم که این روند تا پایان سال ادامه داشته باشد، و نشاندهنده آن است که قیمت نفت هنوز جا دارد که نسبت به سطح فعلی بالاتر برود.

در روزهای گذشته همین سیاست ها موجب شد تا نفت برنت به بالاتر از ۸۷ دلار برسد. نفت وست تگزاس نیز به ۸۴.۵۰ دلار افزایش یافت.

پایان/

۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 27251

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =