خوش‌رقصی ریاض برای کاخ سفید

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد عربستان سعودی به کاخ سفید پیام داده تمایل دارد برای کمک به تضمین توافق عادی سازی با اسرائیل و نشان دادن حسن نیت، تولید نفت خام خود را افزایش دهد.

به گزارش تحریریه، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» به نقل از مقامات واشنگتن، عربستان و ایالات متحده نوشت، عربستان سعودی به کاخ سفید گفته است که در صورت بالا بودن قیمت نفت، مایل است تولید نفت خود را در اوایل سال آینده افزایش دهد. این اقدام با هدف جلب حسن نیت کنگره در موافقت با عادی سازی روابط سعودی و اسرائیل در ازای یک پیمان دفاعی با ریاض صورت می گیرد.

اگرچه جنگ غزه و شکست اسرائیل باعث ایجاد تردید در تحلیل کلان این روزنامه امریکایی شده است.

این تفاهم بخشی از تلاش برای امضای یک توافق سه جانبه است که احتمالاً شامل کمک های هسته ای ایالات متحده نیز می شود و نشان دهنده تغییر قابل توجه در ریاض است که یک سال پیش درخواست دولت بایدن برای کمک به کاهش قیمت نفت و مبارزه با تورم را نادیده گرفت.

با این حال، مذاکره کنندگان سعودی تاکید کردند که شرایط بازار اقدامات شان در زمینه تولید را هدایت می کند. همچنین مقامات آشنا با این مذاکرات اظهار داشتند که این گفت وگوها دال بر کسب یک توافق بلندمدت برای کاهش قیمت ها نیست.

خوش‌رقصی ریاض برای کاخ سفید

وال استریت ژورنال افزود سخنگویان شورای امنیت ملی کاخ سفید و دولت عربستان سعودی به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

گفت‌وگوها بر یک توافق عادی سازی شامل به رسمیت شناختن اسرائیل توسط عربستان سعودی متمرکز است؛ این اقدام می‌تواند ژئوپلیتیک خاورمیانه را در ازای فروش تسلیحات، تضمین‌های امنیتی و کمک به ایجاد یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی برای ریاض بازسازی کند. از طرف دیگر دستیابی به چنین توافقی برای رئیس جمهور بایدن هم یک موفقیت دیپلماتیک خواهد بود، زیرا او در مبارزه ای بزرگ برای انتخاب مجدد درگیر است.

طبق ادعای این روزنامه، عربستان سعودی از زمان تأسیس در سال ۱۹۴۸، اسرائیل را به رسمیت نشناخته است و اکنون توافق هادی سازی مسیر را برای برقراری روابط دیپلماتیک روابط اسرائیل با جهان عرب را گسترش می دهد و به طور بالقوه بلندپروازی های نظامی ایران را مهار می کند و تلاش های چین برای جایگزین شدن به جای نفوذ آمریکا در منطقه را محدود می سازد.

به گفته مقامات، «برت مک گورک» و «آموس هوخشتاین» دو مقام ارشد کاخ سفید، اواخر ماه گذشته به عربستان سعودی رفتند و تاکید کردند که افزایش قیمت نفت جلب حمایت ها در واشنگتن را دشوارتر می کند.

کاخ سفید ممکن است برای اجرای این توافق به موافقت کنگره نیاز داشته باشد. مذاکره کنندگان اکنون در حال بحث بر سر یک پیمان دفاعی جدید با پادشاهی سعودی هستند. این پیمان ممکن است ضمن تصویب حمایت ایالات متحده از تلاش های عربستان برای ایجاد برنامه هسته ای غیرنظامی به فروش میلیاردها دلار تسلیحات بیشتر نیاز داشته باشد.

سفر مک گورک و هوخشتاین در بحبوحه افزایش قیمت نفت انجام شد، به طوری که قیمت جهانی نفت برنت نسبت به سه ماه قبل ۲۵ درصد افزایش داشت و تا ۹۵ دلار در هر بشکه معامله شد. قیمت نفت در روزهای بعد تاحدودی کاهش یافت و روز جمعه بالای ۸۴ دلار در هر بشکه معامله شد.

خوش‌رقصی ریاض برای کاخ سفید

از دیدگاه عموم، سعودی ها می توانند اقدامی را برای کاهش قیمت نفت در سال آینده انجام دهند و شاید بتوانند موجب نگاه داشتن قیمت نفت خام در سطح زیر ۱۰۰ دلار در هر بشکه بشوند. این سطحی است که در گذشته به تورم دامن زد و درخواست واشنگتن برای اقدام را به همراه داشت. عربستان سعودی به‌عنوان بزرگترین صادرکننده نفت، از طریق محدود کردن عرضه یا سرازیر کردن نفت به بازار جهانی، ظرفیت منحصربه‌فردی برای تأثیرگذاری بر قیمت‌های نفت خام را دارد.

هر اقدام سعودی ها برای افزایش تولید به دلیل اتحاد ریاض با روسیه که خود یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت در جهان است، شرایط را پیچیده خواهد کرد. پادشاهی سعودی با مسکو سعی کرده اند با محدودسازی تولید، قیمت نفت را بالا نگه دارند؛ روسیه با اینکار پول نفت را برای تامین مالی جنگ خود در اوکراین به خزانه خود سرازیر کرده است.

سعودی‌ و روس‌ رهبری یک گروه تولیدکننده نفت به نام اوپک پلاس را برعهده دارند که قرار است در پایان نوامبر در مورد سطح تولید در آینده تصمیم‌گیری کنند. این گروه ۲۳ عضوی یک سال پیش تولید نفت خود را به میزان دو میلیون بشکه در روز کاهش داد و این اقدام خشم دولت بایدن را برانگیخت. عربستان و روسیه از آن زمان تاکنون تولید خود را حتی بیشتر کاهش داده‌اند که البته این توافق در پایان سال ۲۰۲۳ منقضی می شود.

پایان/

۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 27746

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =