رکورد یک ساله قیمت نفت

اگرچه کارشناسان دلیل رسیدن قیمت نفت به بالاترین میزان در یک سال گذشته به کاهش ذخایر نفت خام در یک مرکز ذخیره سازی کلیدی در ایالات متحده مرتبط می دانند، اما تحولات از تداوم کمبود عرضه نفت به بازار و افزایش قیمت ها حکایت دارد.

به گزارش تحریریه، قیمت جهانی نفت روز پنجشنبه در بحبوحه افت ذخایر در یکی از تاسیسات ذخیره سازی کلیدی در ایالات متحده به بشکه ای ۱۰۰ دلار نزدیک شد و نگرانی ها از کاهش عرضه جهانی را تشدید کرد.

معاملات آتی برنت در ساعت ۱۱:۰۰ به وقت گرینویچ با ۱ درصد افزایش به ۹۷.۲۵ دلار در هر بشکه رسید، در حالی که قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) برای مدت کوتاهی به ۹۵ دلار در هر بشکه رسید که بالاترین رقم از اوت ۲۰۲۲ است.

تحلیلگران آخرین افزایش قیمت نفت را با اخبار مرکز ذخیره‌سازی استراتژیک در کوشینگ، اوکلاهاما مرتبط می‌دانند، جایی که ذخایر در هفته چهارم سپتامبر ۹۴۳۰۰۰ بشکه کاهش یافت؛ این اتفاق به دلیل تقاضای بالای پالایش و صادرات رخ داده بود.

طبق داده‌های اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA)، ذخایر نفت این مرکز اکنون کمتر از ۲۲ میلیون بشکه است که نزدیک به حداقل عملیاتی است.

داده های دولت نشان می دهد کل ذخایر نفت خام آمریکا در هفته گذشته با ۲.۲ میلیون بشکه کاهش به ۴۱۶.۳ میلیون بشکه رسیده است که بسیار فراتر از پیش بینی کارشناسان صنعت مبنی بر کاهش ۳۲۰ هزار بشکه ای است.

رکورد یک ساله قیمت نفت

«بارت ملک» مدیر عامل TD Securities، به CNBC اظهار داشت «به نظر می‌رسد که قیمت امروز ناشی از موضوع کوشینگ باشد، زیرا به پایین‌ترین سطح ۲۲ میلیون بشکه خود رسیده که پایین‌ترین سطح از جولای ۲۰۲۲ تاکنون است.

به گفته این تحلیلگر، بازار جهانی نفت به سمت یک کمبود به شدت گسترده» پیش می رود و در صورت ادامه کاهش ذخایر آمریکا و سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش (اوپک پلاس) همچنان کاهش عرضه ادامه خواهد داشت.

اوایل ماه جاری، عربستان سعودی تولیدکننده نفت سنگین وزن بازار نفت و رهبر واقعی اوپک، کاهش تولید داوطلبانه ۱ میلیون بشکه در روز خود را تا پایان سال تمدید کرد.

از طرف دیگر روسیه متحد اوپک پلاس و دومین تولیدکننده بزرگ نفت خام جهان نیز به تازگی متعهد شده است که کاهش داوطلبانه صادرات نفت خود را تا پایان سال به میزان ۳۰۰۰۰۰ بشکه در روز تمدید می کند.

هفته گذشته، دولت روسیه به منظور ایجاد ثبات در بازار سوخت داخلی، فروش خارجی گازوئیل و بنزین را به طور موقت ممنوع کرد.

پایان/

۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 27624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =