افزایش پویایی عمان در حوزه اکتشاف نفتی

کارشناس مسائل اقتصادی معتقدند افزایش تولید نفت عمان سبب افزایش درآمدهای مالی این کشور می شود و پشتوانه ای را برای حمایت از برنامه های دولت و طرح توسعه این کشور ایجاد می کند.

به گزارش تحریریه، روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن نوشت، مرکز آمار عمان اعلام کرد صادرات نفت عمان در نیمه نخست سال جاری میلادی به ۱۵۳ میلیون بشکه رسید. حال تولید نفت این کشور به بالاترین سطح خود رسیده است و این کشور روزانه یک میلیون و ۵۷ هزار و ۲۰۰ بشکه نفت تولید می کند.

پیش از این افزایش تولید، شرکت اوکسیدنتال عمان که زیر مجموعه گروه اکسیدنتال پترولیوم آمریکا است در تاریخ هفتم آگوست از برآورد اولیه تولید نفت در میدان نفتی بلوک ۶۵ عمان به میزان ۶ هزار بشکه نفت در روز خبر داده بود. این اتفاق یکی از پروژه هایی است که فعلا بالاترین نتیجه اکتشافات نفتی در عمان طی یک دهه گذشته را نشان می دهد.

بر اساس داده‌های وزارت انرژی و معادن عمان، اکتشاف جدید در منطقه عبری در استان الظهیره، کل ذخایره نفت در عمان را که در سال ۲۰۲۲ به حدود ۴ میلیارد و ۹۰۵ میلیون بشکه رسید، یک درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش داد.

«خلفان الطوقی» کارشناس مسائل اقتصادی به روزنامه العربی الجدید گفت افزایش تولید نفت سبب افزایش درآمدهای مالی عمان خواهد شد. افزایش قیمت در سال جاری هم درآمد نفتی عمان را بالا برد. این موضوع پشتوانه ای برای حمایت از برنامه دولت است و مسقط می تواند بدهکاری خود را زودتر بپردازد. افزایش قیمت نفت و افزایش صادرات سبب حمایت از طرح های توسعه ای این کشور خواهد شد.

بر این اساس اکتشافات نفتی جدید که قدرت تولید نفت عمان را افزایش می دهد در مرحله نخست انگیزه شرکت های جهانی نفت را برای سرمایه گذاری بیشتر در حوزه استخراج به ویژه در مناطق نزدیک به میدان بلوک ۶۵ را بیشتر خواهد کرد.

«عامر الشوبکی» کارشناس مسائل اقتصادی به این روزنامه گفت که تولید نفت عمان در سال ۲۰۲۳ به بالاترین سطح خود رسیده است. این اتفاق پس از آن رخ داد که عمان پس از سال ۲۰۰۰ میلادی شرکت های نفتی خارجی را جذب کرد و به شرکت های توتال، شل و بریتیش پترولیوم اجازه سرمایه گذاری در مناطق نفت خیز را داد.

نکته این است که اکنون افزایش تولید نفت عمان با کاهش تولید نفت از سوی اوپک پلاس همزمان شده است.

پایان/

۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 27023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =