عراق؛ بالاترین رشد اقتصادی در کشورهای منطقه

صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد در سال جاری میلادی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس رشد اقتصادی در خور توجهی را تجربه کنند که در این میان عراق با رشدی بالاتر از 9 درصد در صدر قرار دارد.

به گزارش تحریریه، روزنامه «القبس» کویت نوشت، صندوق بین المللی پول اعلام کرد، کویت در سال جاری در میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، در حال رسیدن به بالاترین جهش از نظر رشد اقتصادی است. رشد اقتصادی این کشور در سال جاری به 8.7 درصد و در سال آینده به حدود 2.6 درصد خواهد رسید. احتمالاً قیمت مصرف کننده در کویت هم در سال 2022 میلادی به 4.3 درصد و در سال آینده به 2.4 درصد خواهد رسید.

گزارش اخیر صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد تراز مالی کویت در سال جاری به میزان 29.1 درصد و در سال آینده 23 درصد افزایش یابد. این در حالی است که این رقم در سال 2021 میلادی رقم 16.3 درصد بود.

عراق؛ بالاترین رشد اقتصادی در کشورهای منطقه

به نوشته القبس، صندوق بین المللی پول همچنین پیش بینی کرد عربستان در سال 2022 میان کشورهای گروه 20 با رشد 7.6 درصدی بالاترین رشد را خواهد داشت. رشد اقتصادی امارات هم به رقم 5.1 درصد و رشد اقتصادی عمان 4.4 درصد و رشد اقتصادی قطر و بحرین نیز به 3.4 خواهد رسید.

این نهاد مالی بین المللی رشد اقتصادی عراق را نیز 9.3 درصد پیشبینی که بالاترین رشد را در منطقه خواهد داشت. رشد اقتصادی مصر هم به 6.1 درصد می رشد.

طبق ارزیابی این صندوق پیش بینی کرد اقتصاد کشورهای خاورمیانه و آسیای میان در سال جاری شاهد رشد اقتصادی 5 درصدی و در سال آینده رشد 3.6 درصدی باشد.

با وجود این رشد در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، این کشورها از تورمی که بیشتر بازارهای جهانی شاهد آن هستند، در امان خواهند بود. به طوری که تورم در امارات از سطح 3.6 درصد فراتر نخواهد رفت و تورم در عمان هم به رقم 1.9 درصد خواهد رسید. اما مصر در منطقه بالاترین تورم را خواهد داشت و پیش بینی می شود تورم این کشور تا پایان سال جاری به 12 درصد برسد.

عراق؛ بالاترین رشد اقتصادی در کشورهای منطقه

این در حالی است که مصر در ماه مارس گذشته مذاکراتی را با صندوق بین المللی پول برای دریافت کمک مالی انجام داده است. اما تاکنون نتوانسته است از این صندوق وام بگیرد. مسوولان مصری پیش بینی می کنند که این کشور 3 تا 5 میلیارد دلار وام از این صندوق بگیرد. این در حالی است که بانک های جهانی این مبلغ را برای پر کردن شکاف های اقتصادی مصر بسیار اندک می دانند. کارشناسان این بانک ارزیابی کرده اند که مصر طی سه سال آینده به 15 میلیارد دلار نیاز خواهد داشت.

طبق برآورد صندوق بین المللی پول، تورم جهانی در سال 2022 میلادی به 8.8 درصد خواهد رسید. این رقم در سال 2023 هم به 6.5 درصد و در سال 2024 هم به رقم 4.1 درصد می رسد.

همچنین پیش بینی می شود میانگین قیمت نفت در سال جاری به بشکه ای 98 دلار برسد و در سال آینده هم رقمی معادل 85.5 دلار باشد.

پایان/

۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 22217

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =