پیاز اشک مردم را درآورد

بی برنامگی دولت موجب شده تا قیمت پیاز در عراق در هفته های اخیر به طور بی سابقه ای افزایش یابد و به سطحی فراتر از قدرت خرید مردم این کشور برسد.

به گزارش تحریریه، روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن در بخشی از گزارش خود درباره گران شدن قیمت پیاز در کشور عراق نوشت، برخلاف مثل مشهوری که فقرای عراق برای حفظ عزت نفس خود از پیاز استفاده می کنند و می گویند «نان و پیاز می خوریم» دیگر این کالا ارزان ترین چیز در بازارهای عراق نیست. قیمت پیاز در هفته های اخیر به طور بی سابقه ای افزایش یافت؛ به طوری که هر کیلو پیاز به حدود ۲ هزار دینار رسید و قیمت آن از قیمت گوجه فرنگی و خیار هم بالاتر رفت.

به نوشته این روزنامه، در سال های گذشته شمار بسیاری از کشاورزان عراق به کشت پیاز مشغول بودند و همه مناطق این کشور به کشت انواع مختلف آن اختصاص داشت. اما نبود حمایت های لازم در زمینه بذر، سموم و حشره کش ها سبب کاهش تولید این محصول شد. اتحادیه کشاورزان عراق تایید کرد که چندین مولفه به طور گسترده در پایین آمدن سطح کشت پیاز در عراق تاثیر گذاشته است.

پیاز اشک مردم را درآورد

«جعفر الموسوی» رئیس اتحادیه کشاورزان در بغداد گفت بازارهای عراق بر واردات محصولات کشاورزی از خارج تکیه کرده است. تولیدات کشاورزی بومی برای تامین نیازهای داخلی کفایت نمی کند. دور از ذهن است که بتوان روند واردات محصولات کشاورزی از خارج را کنترل کرد. پیش بینی می شود تغییرات در آینده سبب افزایش قیمت محصولات کشاورزی به ویژه در ماه رمضان شود.

«احمد عبدالله» پژوهشگر مسائل اقتصادی و کشاورزی هم به روزنامه العربی الجدید گفت سیاست اقتصادی متکی بر مصرف در سایه نبود ملزومات برای تولیدات کشاورزی در داخل به شکل قابل توجهی موازنه بازارها را بر هم زده است. بازارهای عراق به دلیل افزایش پی در پی قیمت ها، شاهد نوعی بی اعتمادی از سوی مصرف کنندگان است. دلیل اصلی این موضوع بازی با قیمت کالاها به سبب تغییرات قیمت ارز و ناتوانی دولت عراق در کنترل بازار است.

پیاز اشک مردم را درآورد

وی افزود در گذشته کشت پیاز در عراق رایج بود و به اندازه نیاز این کشور در داخل پیاز تولید می شد، اما نبود برنامه ریزی و تغییرات ساختاری در برنامه های دولت باعث کم شدن کشت آن شد و عراق بر روی واردات محصولات کشاورزی تکیه کرد.

به نوشته روزنامه العربی الجدید، شهروندان عراق از نبود نقش دولت در نظارت در بازار برای پایان دادن به افزایش قیمت محصولات کشاورزی و میوه انتقاد دارند. «ثامر الکرخی» یک شهروند عراقی افزایش قیمت ها در بازارها را یک محازات دسته جمعی برای مردم عراق دانست و گفت دولت تقریبا هیچ نظارتی برای مهار افزایش قیمت کالاها ندارد. پیاز یکی از مهمترین محصولات برای خانوارهای عراقی است، اما افزایش هر کیلوگرم پیاز به یک هزار و ۵۰۰ دینارِ عراق، شهروندان این کشور را در شرایط دشواری قرار خواهد داد. زیرا این قیمت ها فراتر از قدرت خرید مردم عراق است. در عراق خانواده هایی زیر خط فقر به سر می برند که با افزایش سطح ها قیمت ها قادر به تامین نیازهای معیشتی خود نیستند.

پایان/

۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 24640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =