جولان بیکاری در جهان عرب

بیش از ۱۱ میلیون شهروند کشورهای عربی به علت تداوم بحران کرونا شغل خود را از دست داده اند و پیش بینی می‌شود در صورت ادامه شیوع بیماری کووید 19 این آمارها سیر افزایشی داشته باشد.

به گزارش تحریریه، روزنامه «العربی الجدید» در گزارشی به قلم «مصطقی قماس» نوشت، کشورهای عربی در سال گذشته میلادی به دلیل شیوع ویروس کرونا، ۱۱ میلیون فرصت کاری را از دست داده اند. گزارش های سازمان بین المللی کار نشان می دهد کرونا سبب متوقف شدن و از بین رفتن بسیاری از فعالیت های اقتصادی شده است.

برپایه این گزارش، کشورهای منطقه شمال آفریقا شامل مراکش، تونس، الجزائر، لیبی، موریتانی و مصر ۶ میلیون فرصت کاری و دیگر کشورهای عربی شامل بحرین، عمان، یمن، عراق، قطر، اردن، عربستان، کویت، سوریه، لبنان و امارات هم طی سال گذشته میلادی ۵ میلیون فرصت کاری را از دست داده اند. 

 منطقه شمال آفریقا سال گذشته ۱۰.۴ درصد از ساعت های کاری را از دست داده است که در ماه های آوریل تا ژوئن این رقم به اوج خود و به رقم ۲۳.۳ درصد رسید. میزان ساعت های کاری از دست رفته در دیگر کشورهای عربی هم به ۹ درصد رسیده است. این رقم طی ماه های آوریل تا ژوئن به رقم ۱۸.۸ درصد رسیده است. آمار فوق در عراق ۸.۳ درصد و در عربستان و۱۰.۸ درصد بوده است.

سازمان بین المللی کار پیش بینی کرد که کشورهای شمال آفریقا در سال جاری میلادی در بدبینانه ترین حالت، ۳ میلیون فرصت کاری را هم از دست بدهند. این سازمان درباره دیگر کشورهای عربی هم پیش بینی کرد این کشورها در بدترین سناریو ۲ میلیون فرصت کاری دیگر و در خوش بینانه ترین سناریو یک میلیون فرصت کاری را از دست بدهد.

این گزارش نشان می دهد بسیاری از کشورهای عربی حتی پیش از شیوع کرونا هم با چالش هایی در زمینه بازارهای کاری، موضوع پناه جویان، افزایش میانگین بیکاری در میان جوانان، کاهش مشارکت زنان، فقر، افزایش شکاف طبقاتی روبرو بودند.

«هانا برکش» مدیر منابع انسانی بانک جهانی خاطر نشان کرد در مقایسه با دیگر مناطق شمار کمی از افراد در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از فرصت کاری با ثباتی برخوردار هستند. بیش از ۸۰ درصد کسانی که به سن کار رسیده اند در مشاغل رسمی فعالیت نمی کنند.

این گزارش نشان می دهد که اوضاع در دیگر کشورهای جهان نیز چندان مناسب نیست به طوری که شمار کسانی که فرصت کاری خود را در جهان به طور کامل از دست داده اند به رقم ۲۵۵ میلیون رسیده است. این گزارش نشان می دهد که ۹ درصد ساعت های کاری در سراسر جهان به دلیل بسته شدن مراکز تجاری، کاهش فعالیت ها و بیکاری های مقطعی از دست رفته است.

پایان/

۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹
کد خبر: 8466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =