دانش رفع کسری بودجه با افزایش قیمت ارز، به عراق هم رسید

بعد از کسری بودجه شدید دولت ایران و افزایش نرخ ارز،‌ظاهرا دولت عراق نیز از همین دانش فنی برای پوشش کسری بودجه خود استفاده کرده است.

به گزارش تحریریه، بانک مرکزی عراق اعلام کرد به منظور جبران کاهش درآمدهای نفتی به خاطر سقوط قیمت نفت، قیمت فروش دلار آمریکا را به بانک‌ها و بازارهای ارز از 1182 دینار تا 1460 دینار افزایش می‌دهد.

 بانک مرکزی عراق دلیل اصلی پایین آوردن 23 درصدی ارزش دینار را کم کردن کسری بودجه 2021 پس از سقوط قیمت جهانی نفت اعلام کرد.

 در بیانیه این بانک آمده است: «بحران مالی که عراق به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا گرفتار آن شده، قیمت نفت و در نتیجه درآمدهای نفتی را پایین آورده است. بنابراین با کسری بالای بودجه فدرال مواجه هستیم».

 پایین آوردن ارز ملی اقدامی پیشگیرانه برای جلوگیری از نابودی ذخایر خارجی عراق و همچنین کمک به دولت برای حفظ حقوق کارمندان خود است.

 95 درصد از درآمد عراق وابسته به فروش نفت است. آخرین کاهش ارزش دینار در دسامبر 2015 صورت گرفت. عراق در آن زمان قیمت فروش دلار را از 1166 به 1182 دینار رساند.

 ولی در اقتصاد وابسته به دلار عراق، پایین آوردن ارزش دینار فورا قیمت‌ها را افزایش داده و به استاندارد زندگی مردم آسیب می‌رساند.

 این اقدام به همراه سایر اصلاحات اقتصادی مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق باعث ناآرامی‌های بیشتر در این کشور خواهد شد. صدها هزار عراقی خواستار شغل، خدمات و برکناری نظام حاکم هستند.

 بخش کوچکی از اقتصاد عراق بر تولید داخل استوار است و تقریبا تمام کالاهای آن با دلار وارد می‌شوند. بنابراین دینار ارزان‌تر بلافاصله باعث فقر بیشتر مردم عادی خواهد شد و هیچ مزیتی برای اقتصاد کلان این کشور از طریق صادرات ارزانتر نخواهد داشت. اقتصاددانها عقیده دارند این اقدام برای اقتصاد عراق فاجعه‌بار خواهد بود.

پایان/

۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۴
کد خبر: 8102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =