سنای آمریکا علیه عربستان

تعدادی از سناتورها و نمایندگان مجلس آمریکا رویکرد تندی را در قبل ریاض گرفته اند و خواستار قطع همکاری با عربستان هستند.

به گزارش تحریریه، روزنامه «گاردین» نوشت در ادامه ابراز نارضایتی آمریکا از تصمیم اخیر در اوپک پلاس برای کاهش شدید تولید نفت، «رابرت منندز» رئیس کمیته قدرتمند روابط خارجی سنای آمریکا، ریاض را به حمایت از مسکو متهم و تهدید کرد که هرگونه فروش آتی تسلیحات به سعودی را مسدود خواهد کرد.

اظهارات این سناتور بانفوذ آمریکایی می‌تواند حاکی از تغییر جدی احتمالی در سیاست واشینگتن در قبال سعودی باشد. منندز در بیانیه‌ای نوشت، من باید تصمیم اخیر دولت سعودی برای کمک به حمایت از جنگ پوتین در اوکراین از طریق کارتل اوپک پلاس را محکوم کنم.

سنای آمریکا علیه عربستان

این سناتور دموکرات از دولت آمریکا خواست فورا همه جنبه‌های همکاری خود با سعودی، از جمله هرگونه فروش تسلیحات را متوقف کند. وی با تاکید بر این که جایی برای همکاری ریاض و مسکو در جنگ اوکراین وجود ندارد، افزود، به عنوان رئیس کمیته روابط خارجی سنا، تا زمانی که پادشاهی سعودی در موضع خود در قبال جنگ در اوکراین ارزیابی مجدد نکند، اجازه هیچ همکاری با ریاض را نخواهم داد. دیگر بس است.

در یک موضع‌گیری مشابه، «ریچارد بلومنتال»، یکی دیگر از سناتورهای دموکرات، و «رو خانا» از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، نیز در مقاله‌ای برای نشریه پولیتیکو، سعودی را به تضعیف تلاش‌های آمریکا و کمک به تقویت تهاجم روسیه به اوکراین متهم کرده و نوشتند، تصمیم سعودی ضربه‌ای مشخص به آمریکا بود، اما آمریکا نیز راهی برای پاسخ دارد؛ می‌تواند به سرعت انتقال گسترده فناوری جنگی آمریکایی به مقصد سعودی‌ را متوقف کند. واشنگتن نباید چنین کنترل نامحدود سامانه‌های دفاعی راهبردی را در اختیار متحد آشکار بزرگ‌ترین دشمن ما، «ولادیمیر پوتین» باجگیر بمب هسته‌ای، قرار دهد.

سنای آمریکا علیه عربستان

در حالی که در گذشته طرح‌های مشابه علیه سعودی از سوی اعضای کنگره به تصویب نرسیده، بلومنتال و خانا معتقدند «برخورد شدید دو حزب [دموکرات و جمهوری‌خواه] علیه تبانی سعودی با روسیه به این معنی است که «این بار وضع متفاوت است».

«کریس مورفی» یکی دیگر از سناتورهای دموکرات نیز هفته گذشته خواستار «ارزیابی مجدد ائتلاف آمریکا با عربستان سعودی» شد و «تام مالینوفسکی» نماینده دموکرات آمریکایی هم طرحی برای خروج نیروهای آمریکا از عربستان سعودی و امارات متحده عربی ارائه کرده است.

منبع: مطالعات خلیج فارس

پایان/

۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
کد خبر: 22202

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =