ریاض، چین را جایگزین آمریکا می کند

سفر آینده «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین به عربستان و تمایل پکن برای پیوستن عربستان به گروه بریکس و استفاده از یوان به جای دلار در معاملات نشان می دهد احتمالا عربستان چین را جایگزین آمریکا خواهد کرد.

به گزارش تحریریه، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در گزارش خود به قلم «خالد الجیوسی» تحلیلگر عمانی نوشت، به نظر می رسد روابط عربستان و آمریکا به ویژه پس از کاهش تولید دو میلیون بشکه نفت از سوی «اوپک پلاس» در بدترین شرایط خود قرار دارد.

عربستان با استقبال از «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین که قرار است به طور رسمی به ریاض سفر کند این اختلاف را افزایش خوهد داد. عربستان خود را برای استقبالی گرم و قابل توجه از رئیس جمهوری چین آماده می کند. پادشاه این کشور در فرودگاه از رئیس جمهوری چین استقبال خواهد کرد و همانطوری که رهبران آمریکا در سفر به عربستان رقص شمشیر داشتند این بار رئیس جمهوری چین در سفر به عربستان رقص شمشیر خواهد داشت. این در حالی است که سعودی ها در سفر بایدن به عربستان از وی به سردی استقبال کردند و پادشاه عربستان و ولیعهد وی در فرودگاه برای استقبال از وی حاضر نشدند و او به ناامیدی به واشنگتن بازگشت.

«فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان با اعلام سفر رئیس جمهوری چین به ریاض بار دیگر آمریکایی ها را عصبانی کرد. این در حالی است که چین هم در کنفرانس حزب کمونیست از پیوستن عربستان به گروه «بریکس» استقبال کرده است.

Saudi Arabia invites China's Xi to visit - WSJ | Reuters

روزنامه رای الیوم نوشت، سفر رئیس جمهوری چین به عربستان دارای اهمیت بسیار بالایی است. زیرا پکن از زمان سفر «محمد بن سلمان» به چین در سال ۲۰۱۶ تاکنون از نظر اقتصادی و نظامی بسیار قدرتمندتر شده و اکنون دومین اقتصاد جهان است. همچنین در شرایطی که بایدن از رقص شمشیر در عربستان محروم شده، ریاض می خواهد توافق حمایت در برابر نفت را به ویژه پس از ناکارامدی حمایت های آمریکا از عربستان در مقابل حملات یمنی ها از بین ببرد.

همچنین عربستان به دلیل افزایش قیمت نفت و در آمدهای ناشی از آن، در دوره جنگ اوکراین استفاده می کند. این کشور با کاهش تولید نفت در راستای منافع همپیمانان جدید خود از جمله روسیه و چین هم استفاده می کند. این کشور که تمایل دارد به بریکس بپیوندد با این اقدام تلاش می کند دلار آمریکا هم ناکارآمد کند. در این زمینه روسیه و چین هم از پیوستن عربستان به بریکس استقبال می کنند.

در بخشی از گزارش روزنامه رای الیوم می خوانیم: نشست رهبران عربستان با رئیس جمهوری چین دارای اهمیت بسیاری است و این نشست توافق هایی را به دنبال خواهد داشت که موجب ناخرسندی آمریکا می شود. ائتلاف سازی چین به عربستان محدود نخواهد شد. بلکه وزیر امور خارجه عربستان از نشست کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با رئیس جمهوری چین سخن به میان آورده است.

 ریاض، چین را جایگزین آمریکا می کند

این نشست ها خبرهای شوکه کننده دیگری هم برای واشنگتن خواهد داشت و شاید سبب ملحق شدن عربستان به بریکس و فروش نفت با استفاده از یوان چین و چشم پوشی از سلاح های آمریکایی شود. همچنین فیصل بن فرحان گفته است تجارت متقابل چین و عربستان در حال رشد است و عربستان نخستین مقصد سرمایه گذاری چین در نیمه نخست سال ۲۰۲۲ بوده و اکنون چین به نخستین شریک تجاری عربستان تبدیل شده است.

از دیدگاه بسیاری از ناظران هنوز چین در حال بررسی میزان تمایل ریاض برای چشم پوشی از همپیمانی با واشنگتن است. ریاض از موضع سیاسی چین حمایت می کند. فیصل بن فرحان بر موضع ثابت عربستان از سیاست چین واحد و مخالفت با دخالت در امور داخلی و سیاسی سازی مسائل حقوق بشری تاکید کرد. چین هم اهمیت نگاه سعودی درباره حقوق بشر را درک می کند. عربستان با جایگاه اسلامی خود سیاست چین در اقلیم چینگ یانگ را تایید کرد و خود را با انتقاد کشورهای غربی از چین در برخورد با مسلمانان چین همراه نکرد.

پایان/

۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 22481

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =