توهم بن سلمان، عربستان قطب سوم جهان

دربار سعودی با گرایش به سمت روسیه و تاسیس ۵ شرکت سرمایه گذاری به ارزش ۲۴ میلیارد دلار در عراق، بحرین، عمان، اردن و سودان تلاش می کند خود را به عنوان قطب سوم جهانی معرفی کند.

به گزارش تحریریه، خبرگزاری «براثا» عراق در گزارشی به قلم «کندی الزهیری» نوشت، سیاست عربستان حول محور چگونگی حفظ جایگاه این کشور در منطقه و جهان می گردد. این کشور پیش از انقلاب اسلامی در ایران خود را رهبر جهان اسلام معرفی می کرد. اما پس از برپایی جمهوری اسلامی در ایران، عربستان به طرح «B» رجوع کرد که آن خم بر عهده گرفتن رهبری اهل تسنن است. این کشور به اختلافات مذهبی و شکاف در میان مسلمان دامن می زند و با شیعیان مقابله می کند.

به نوشته گزارش این خبرگزاری، پس از کاهش قدرت آمریکا، اکنون عربستان تلاش می کند به عنوان قطب سوم جهان مطرح شود. این موضوع در گرایش بن سلمان به سوی روسیه دیده شود. اما همزمان این سوال مطرح می شود که ایا عربستان از آمریکا نمی ترسد؟

در محاسبات عربستان این ترس وجود دارد و احتمال انتقام آمریکا مطرح است. اما نگاهی به اظهارات مقامات عربستان در این زمینه قابل تامل است. آن ها می گویند که اگر آمریکا علیه ما وارد عمل شود باید خود برای مقابله با آن ها از طرف میلیون ها مجاهد آماده کند. این بیانگر عمق اختلاف میان عربستان و آمریکا است.

توهم بن سلمان، عربستان قطب سوم جهان

در بخشی از گزارش خبرگزای براثا می خوانیم: اکنون محمد بن سلمان طرح توسعه طلبانه جدیدی مطرح می کند و آن تاسیس ۵ شرکت سرمایه گذاری به ارزش ۲۴ میلیارد دلار در ۵ کشور عراق، بحرین، عمان، اردن و سودان است.

بسیاری از گزارش ها نشان می دهد که عربستان پیش از این هم طرح های سرمایه گذاری بزرگی را در این کشور آغاز کرد و نخستین طرح توسعه طلبانه آن در کشور عراق آغاز شد و به این منظور مناطق شمالی عراق به ویژه منطقه السماوة و الانبار برای این طرح ها در نظر گرفته شد.

محمد بن سلمان تلاش می کند این ۵ کشور را به طرح مورد نظر خود وارد کند. وی این بار تلاش می کند از طریق روسیه هدف خود را پیش ببرد زیرا پیش از این طرح عربستان برای اتحاد با عراق با شکست روبرو شد و مقاومت عراق مانع از اجرایی شدن این طرح شد. گرایش عربستان به سوی روسیه هم برای پیاده کردن طرح های ریاض در عراق راه به جایی نخواهد برد.

این خبرگزاری در پایان تصریح دارد: صندوق سرمایه گذاری های عربستان تلاش می کند حدود ۹ میلیارد ریال (۲۴ میلیارد دلار) در بخش های راهبردی خاورمیانه و شمال آفریقا به ویژه در کشورهای اردن، بحرین، عراق، عمان، مصر سرمایه گذاری کند. در چنین شرایطی دولت کنونی عراق باید در برابر طرح های عربستان تسلیم نشود و عواقب تسلیم شدن وی بر عهده خودش خواهد بود.

پایان/

۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۰
کد خبر: 22585

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ابراهیم IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
      0 0
      آخه تو اول باید یاد بگیری که از اسراییل وآمریکا نترسی بعدش تومونت رو بالا بکشی از دست انصارلله یمن خلاص بشی بعدش هروقت تونستی تو خاورمیانه حرفی واسه گفتن داشته باشی آنوقت داعیه گنده شدن و قطب سومی رو توی سره متوهمت پرورش بده.شماهمه از ترس رفتین فرش قرمز واسه نتانیابو پهن کردین کجاتون آخه به قطب سوم میخوره